5. Promises
6. The Prize of Eternity
7. For the Chosen
8. Fighter of Glory
9. Walking the Path
10. To One Truth

Den Serbienbördige och numera Kanadabosatte gitarrvirtuosen Borislav Mitic har gjort sig ett namn inom den instrumentala shredmusiken men detta är blott hans tredje album om jag förstår det rätt. På nya ”The Absolute” visar han upp sina färdigheter i tio spår av skiftande karaktär men med ett väl sammanhängande musikaliskt tema. Oftast är det snabb neoklassik metal med hisnande gitarrakrobatik som gäller där tillexempel Yngwie Malmsteen ofta känns som en bra jämförelse. Han blandar dock upp de vilda melodierna och arpeggiorna med små doser av fräsande thrashriff och tunga doomtongångar vilket gör att musiken blir aningen aggressivare än hans genrekollegors. Han är inte heller rädd för att ge var låt sin egen karaktär vilket han gör tillexempel genom Balkanmusik (”Hidden”), Los Angeles cirka åttiotal (”The Prize of Eternity”), mellanöstern (”For the Chosen”) och små flamencotendenser (”Fighter of Glory”).

Som vanligt saknar jag sången när det kommer till instrumental musik och så även denna gång men faktiskt att det tar bra mycket längre tid än vanligt innan jag kommer på att sången saknas. Han visar upp ett så pass intressant låtmaterial så mitt intresse svalnar inte allt för tidigt men speciellt upphetsande är knappast materialet han presenterar. Han må vara en överdjävlig gitarrist vars spel får de flesta att blekna i jämförelse men som underhållning kan nog endast hugade Yngwie-wannabes uppskatta detta i större doser. Detta är dock en av de roligare shredalbumen jag tagit del av på länge.

Betyg: 5/10