6.Artefacts of the gardener 5:43

Christine Sten: Vocals
Victor Sågfors: Guitars, scissors, backing vocals
Staffan Strömsholm: Drums, percussion, keyboards, backing vocals
Jafet Kackur: Bass, glockenspiel, backing vocals
Michael Rosenback: Guitars, percussion, spieluhr

Mina tidigaste erfarenheter av finsk musik inskränkte sig medan jag var tonåring på 70-talet, till ett ganska intensivt lyssnande tillsammans med polarna, på bandet Hurriganes rock`n´roll. Ett tag tyckte vi till och med att det var tufft att vara rockers !? En annan viktig del av undertecknads musikaliska uppväxt var M.A Numminen och hans galna tangomusik, som mina föräldrar tvingade oss barn att lyssna på, och som var en stor musikalisk glädjekälla i undertecknads hem. Intresset övergick ganska snart till mer ”avancerad” musik, där Jukka Tolonen Band, och inte minst hans tidigare band Tasavallan Presidentti blev det som grannlandet i öst hade att bidra med. I mer modern tid har band som Lordi, Nightwish, Stratovarius och inte minst Jeavestone fått stå för det finska musikintaget.

När Opus Symbiosis egenutgivna debutplatta dök upp, fanns det tyvärr inte något promoblad medskickat så informationen om bandet har varit ganska så knapphändig. Bandet bildades dock redan 2003 i Jakobstad, Finland och har vad jag vet spelat in åtminstone en promo för nåt år sedan, och denna platta har delvis finansierats via den Svenska Kulturfonden.

Vid en första genomlyssning av plattan blev jag knappt bara måttligt intresserad av hur det lät, och plattan fick ligga och ”vila till” sig nån vecka innan jag tog tag i den igen. Denna gång hände det däremot grejer när musiken strömmade emot mig ur högtalarna. Vet inte varför första intrycket inte blev så lyckat, men mycket glad är jag över att jag gav den en andra chans, för Opus Symbiosis musik har seglat upp den senaste veckan och har tagit tag i mig riktigt ordentligt.

Ska man försöka beskriva bandets musik så lyder min definition: Progressiv experimentell pop/rock.

Rent musikaliskt är bandets musik mycket gitarrdominerad, vilket gör mig som själv är gitarrist extra uppmärksam. Victor Sågfors har skrivit all musik och arrangerat den tillsammans med de andra i bandet. Gitarrspelet är som sagt mycket dominant på plattan vilket naturligtvis inte är så konstigt då Victor själv trakterar detta instrument, och det håller genomgående en mycket hög kvalitet. Musiken bygger inte på en massa konstiga taktarter och långa soloeskapader, tack och lov, utan är mer låtbaserad. Kompgitarrerna skapar en helt suverän grund att brodera ut kring, och byggs på med underbara harmonier och fraseringar, även dessa oftast på gitarr.  Det märks att man har lagt stort fokus på arrangemang och produktion. Visst förekommer det en hel del taktbyten och mer tekniskt avancerade progressiva inslag, men dessa känns snarare som ”grädde på moset”, än som att fylla ett självändamål.

Christine Sten har en ganska gäll och genomträngande stämma som ytterligare skapar en stämning åt bandets ibland lite experimentella musik. Man skapar emellanåt ett ljudlandskap som nästan känns lite smått psykedeliskt i sin karaktär, och där Christines röst ger musiken en ytterligare dimension. Plattan har en ganska så bred musikalisk grund att stå på vad gäller intensitet i låtar, variation inom låtarna och inte minst tempo. Det är alltså känsla och stämning som verkar vara bandets ledord, istället före teknik och uppvisning.

Första genomlyssningen blev alltså inte så lyckad, men desto mer lyckad blev de fortsatta lyssningarna då jag tycker att plattan växer alltmer ju fler gånger man hör den. Hittar för varje lyssning fler intrikata detaljer och fyndiga arrangemang i de flesta låtar vilket gör att det är svårt att plocka ut några favoritspår, men i skrivande stund spelas just nu ”Artefacts of the gardener” och den har hela tiden funnits med bland de mer intressanta spåren.

8 / 10