Ray Alder - Vocals
Nicolas van Dyk - Guitars and Keyboards
Bernie Versailles - Guitars
Sean Andrews - Bass
Chris Quirarte - Drums
Greg Hosharian - Keyboards

Redemption är ett amerikanskt band vilket startade som ett projekt tidiga 2000 av gitarristen Nick van Dyk och ”Fates Warning” vokalisten Ray Alder. Efter tre fullängdare kommer här det första dvd släppet ”Frozen In The Moment – Live In Atlanta” inspelad i september 2007 då gruppen framträdde på festivalen ProgPower USA. Musiken hamnar definitivt under begreppet progressive metal och jämförs då såklart med band som Dream Theater. Själv skulle jag även vilja jämföra deras stil med gruppen Evergrey och deras rätt så vemodiga framtoning vilket hörs rätt så tydligt på vissa av kompositionerna som i ”Memory”.

Som ofta med dagens teknik är dvd`n snyggt filmad med fem kameror inklusive en sådan där vilken svävar över publiken (finns säker en proffsig benämning) och ljudmässigt låter produktionen ypperligt dock saknas 5,1 surrond som alternative.

Spelningen börjar med ett instrumentalt intro och tunga ”Threads” där tankarna går till bröderna i Dream Theater men även en del Kamelot innan Alder entrar scenen. Efterföljande och stora favoritspåret ”Bleed Me Dry” framförs och det står helt klart att dessa eminenta musiker även håller en hög klass live. Vid första anblicken kanske Ray Alder`s röst inte känns lika stark som på studioplattorna men med sin personlighet och karisma vinner den i längden och fångar med stor pondus både publik och tittaren.

En minnesvärd episod  är när den storvuxne basisten Sean med sin sexsträngare tillsammans med de båda gitarristerna ställer sig mitt på scenen under The Suffocating Silence” och samtidigt med stor precision spelar samma slinga. Den imponerade trumsetet handhas också effektfullt av Chris Quirarte och den slutliga ljudmattan sammanflätas med bravur av Greg Hosharian på keyboard.

Konserten innehåller mestadels material från senaste albumet ”The Origins of Ruin” men även ett spår "Nocturnal" från debuten samt alstren "Threads," "Release," och "Sapphire" från plattan  ”The Fullness of Time”. Favoriterna är ändå nämnda ”Bleed Me Dry”, “Memory” och “The Suffocating Silence”.

Redemption är inte gruppen som direkt springer runt och showar utan låter här musiken tala sitt tydliga språk. Dvd`n  levereras snyggt förpackad och naturligtvis med diverse bonusmaterial som video singeln ”Bleed Me Dry” och ett stort plus även med tillhörande cd. Ett givet köp för vänner av metalgenren i allmänhet och dito progressive metal i synnerhet.

8/10