8.The Gloaming
9.AVO

Jon Courtney
Chloe Alper
Jamie Willcox
Paul Glover

Denna talangfulla grupp fick jag upp ögonen på tackvare ryktesspridning via nätet. Ett minisläpp fanns då ute och snart kom första fullängdaren som ett brev på posten. ”The Dark Third” såg dagens ljus och vilken debut. Plattan rankade jag som ett av det årets skivsläpp och senare fick vi även bevittna gruppen live i Sverige, då som support till självaste Porcupine Tree.

Musiken är inte direkt omedelbar utan kräver oftast en del innan man får grepp om konceptet. Grunden är ändå liksom på förra släppet en återkommande melodislinga som delas upp med olika tempon, mängder med nyanserade stämmor och diverse utsvävningar. Denna gång får också den elektroniska musikarten betydligt större plats vilket kanske inte riktigt är min melodi. Här levereras ändå en hel del av PRR`s säregna stil vilket gav bandet dess goda rykte.

Inledande Les Malheurs” går helt i den elektoniska genren, sedan känner vi oss mer som hemma med ”Victorious Cupid” där PRP blandar och ger på sitt unika sätt. ” i) Keep Me Sane/Insane en kort sak med medryckande melodi. ii)  Apogee iii) Requiem For The Lovers” här är definitivt ett spår i min smak där tunga partier kontras med lugnare och stämsång levereras i massor. Deus Ex Machina”, mer elektoniskt inledande vilket snart gungar på rejält med ett pumpande av gitarr/bas och synth likt en tungt arbetande maskin. Bloodless” ett synthbaserat alster med humörhöjande melodi och PRR typisk sång. Disconnect” första tankarna går till band som Kraftverk, efter ett tag blandas det dock upp med en mer lättillgänglig och melodiösa slinga samt en släng av ELO stuk. ”The Gloaming” böljande musik med det så karakteristiska återkommande om än i synthbaserad stil. ”AVO” ett spår som äter sig in i musiksjälen syntarna till trots.

Som ni förstår hade jag gärna sett/hört något mindre av den elektronikska dominansen. Det går ändå inte att bortse Pure Reason Revolution unika sett att hantera sin musik. Ett band som förhoppningsvis har många år och stilar kvar att leverera sin egenartiga musik.

7/10