3. Silent Sleep 10:41
4. The River Under 8:41
5. Ouroboros 17:23
6. Broken Glass 3:45
7. The Dawning Of Orphicus 5:29
8. Beyond To Slight The Maze 11:36

Astra, som bildades 2001, är ett amerikanskt band från San Diego som givit sig på den svåra konsten att försöka kombinera den amerikanska Flower Power musiken från sena 60-talet och början av 70-talet med den brittiska symfoniska progressiva rockmusiken. Ni kommer väl ihåg, rockband som Doors, Wishbone Ash, Jefferson Airplane, Grateful Dead och gitarr-baserade Jimi Hendrix Experience. Hur går det då att kombinera musik i denna stil med musiken som spelades av band som t ex Moody Blues, Genesis och Yes? Ja, förvånansvärt bra, måste jag säga.

Albumet som går under namnet ”The Weirding” är en s k Koncept-platta men jag får erkänna att det var svårt för mig att klura ut storyn. I vilket fall, den innehåller 8 låtar av vilka några av dem är riktigt, riktigt långa (närmare 20 minuter) vilket ju följer symfonirockmönstret väldigt väl. Men det som känns nyskapande här - trots att det naturligtvis bygger på gamla mönster men vilken musik gör inte det? - är att musikformen inte är så strikt perfektionistisk som den traditionella symfonirocken som ju ibland i sin pedantnit gick till överdrift. Här är det betydligt friare (och kanske friskare) linjer där improvisationen tillåts ta ut svängarna rejält. Öppningslåten ”The rising of the black sun” är till och med så pass improviserad och ostrukturerad att jag är rädd att den kanske skrämmer bort lyssnare (så ge inte upp utan fortsätt lyssna). Jag misstänker faktiskt starkt att plattan är inspelad ”live i studion”, d v s inspelad rakt av utan allt för mycket omtagningar, pålägg och krusiduller i efterhand. Jag får i alla fall en stark live-känsla när jag lyssnar på låtarna och när musikerna gör så pass bra ifrån sig så är det snarare en styrka än en svaghet för en sån här platta. D v s, här finns en och annan skavank med missade toner och takter men energin är så stark och så drivande hela tiden att man har överseende med det. Helt uppenbart är det här ett band med en stor potential att spela live och det vore härligt att se dem i aktion på någon festival. Det känns faktiskt väldigt mycket Woodstock-festival över plattan! Tänk er, en gitarrist med Jimi Hendrix-driv (Brian Ellis) som spelar progressiv rock med världens trum-ös och feta mellotronljudmattor som understöd! Den som tycker detta låter intressant skall inte missa låt nummer 5 ”Ouroboros” på plattan. Fusion-rock (enligt beskrivningen i inledningen) när den är som bäst och jag tror faktiskt att den mer normale rockfantasten till och med skulle gilla det han/hon hör. Man kan till och med hävda att det tidvis låter väldigt ”punkigt” i öset (om man vågar säga så). Gott om genuin spelglädje är ett annat sätt att uttrycka sig.

En annan sak som i alla fall får mig att gilla det jag hör är den alldeles fenomenalt intensiva användningen av mellotroner på plattan. Till och med mer frekvent användning än grupper som t ex svenska Änglagård som ju för sin tid ansågs rätt extrema. Här är mellotronflöjter, mellotronsaxar, mellotronkörer och naturligtvis de välbekanta feta mellotronstråkarna. Och minsann, jag tror också att de kör med äkta vara. Om inte, så är deras samples fenomenalt bra. Härligt! Bästa låten på plattan är låt nummer 4 ”The River Under” och det är i stort sett de härliga mellotronstråkarnas förtjänst. Precis så här skall mellotronen användas! För att skapa den där mystiska, närmast magiska atmosfären. Ett annat exempel är den väldigt fina avslutningen på låt nummer 7 ”The dawning of Ophiuchus” där fina gitarrtoner vävs in i mellotronstråkar och mellotronflöjter. Mycket fint och fortfarande med ett härligt gung med understöd från congas och vanliga trummor. Även avslutningslåten ”Beyond to slight the mace” har ett mycket tungt mellotronstöd och en fin melodislinga (men tyvärr förstör man stämningen lite grand med ett väl överdrivet Moog-solo på slutet).

Sånginsatserna är helt OK och ofta i olika stämsångskombinationer. Det verkar som om hela bandet är med och sjunger för det låter lite olika i de olika låtarna. Dock lite väl Per Gessle-likt på låten ”Broken Glass” (fast snygga akustiska gitarrer!).

Jag har ofta haft svårt att tända till på amerikanska band som försöker spela progressiv rock i typiskt brittisk-europeisk stil. Det är väl i stort sett bara Glass Hammer och Spock’s Beard som åtminstone glimtvis visat på riktiga kvaliteter tidigare. Men nu är det helt klart att vi alltså får lägga ytterligare ett band till listan av bra amerikanska artrock-band: Astra. (Ni som blir intresserade skall dock se upp så att ni inte blandar ihop bandet med det nya italienska progmetal-bandet med samma namn!)

Betyg: 8 av 10.