10. Into The Lifeboats
11. Elephant Island
12. Will You Ever Return?
13. In Search Of Relief
14. The Rescue
15. We Had Seen God!

Frank Bossert är en multi-instrumentalist från Hamburg som nu släpper sitt fjärde album sedan starten 1997 under band-namnet Eureka. Han är dock i grunden gitarrist och basist. Bland de musiker som omger honom denna gång kan man notera en stor insats från RPWLs Yogi Lang som förutom bidrag på Moog också har producerat hela verket. För sånginsatserna hör vi även Billy Sherwood med förflutet i bl a Yes.

Titeln på verket är denna gång ”Shackleton’s Voyage” och det är mycket riktigt ett konceptalbum kring den berömda Antarktisexpeditionen som utfördes av Sir Ernest Shackleton 1914-1916. Expeditionen, som hade som mål att korsa Antarktis över Sydpolen, misslyckades totalt då deras fartyg Endurance krossades av ismassorna redan innan man nått fram till Antarktiska kontinenten. Det som ändå gjort expeditionen berömd är det heroiska sätt som Shackleton lyckades slutföra den i så motto att han kunde föra hela manskapet på 28 man tillbaka i säkerhet igen efter enorma strapatser i packisen och i de vindpinade farvattnen runt Antarktis. Promo-materialet talar också om att CDn kommer att åtföljas av ett utförligt häfte med många originalfoton från expeditionen.

Med en sådan story i botten kan man förstå att det finns gott om inspiration för en musikalisk tolkning. Frågan är då hur man har lyckats. Tja, skapligt får jag väl säga men jag är ändå inte odelat positiv till verket.

Albumet börjar i stor stil med en mycket myndig berättarröst (den brittiske skådespelaren Ian Dickinson) som ger bakgrunden till expeditionen. Låt nummer tre ”The Challenge” är sedan en mycket bra musikalisk tolkning av samma sak, mycket välsjungen av Billy Sherwood och med ett härligt sound och fint rytmunderstöd i bakgrunden. Det är faktiskt lite hitkänsla över låten och man tänker framförallt på en del av Peter Gabriels tidigare produktioner när man lyssnar. Därefter följer två instrumentala passager (”Grytviken Whaling Station” och ”Heading South”) med hög kvalitet. Den förstnämnda är en mäktig illustration till hur ångfartyget stånkar sig fram genom isen bland stormvindar och diverse djurläten. I den andra gör Yogi Lang fina insatser på Moogen. Man hör definitivt hur han inspirerats av bl a Manfred Mann vilket han ju berättat i en tidigare intervju för Artrock.se. Läckert! Ytterligare några rätt fina instrumentala låtar (med undantag för en där skotska och keltiska toner plötsligt poppar upp lite omotiverat) följer fram till albumets klimax i låten ”Going Home” som återigen är väldigt bra sjungen av Billy Sherwood. Låten handlar som ni förstår om vändpunkten på expeditionen när det står klart att allt är förlorat och man måste försöka ta sig hem igen. Även denna låt bär stora likheter med Peter Gabriels produktioner.

Men tyvärr - efter denna klimax tycker jag albumet rasar ihop och musiken lyckas inte på något sätt illustrera dramatiken i återfärdsfasen i expeditionen. En del av de instrumentala passagerna på den andra halvan av CDn är helt enkelt inte engagerande och spännande på samma sätt som i början på CDn. Jag tröttnade helt enkelt fort på dem. Sen blev man också förvånad över slutet på historien som kommer väldigt plötsligt med en överpretentiös recitation av Ian Dickinson om storheten hos de män som genomförde expeditionen. Alltså – i stort sett en intressant produktion (Yogi Lang har gjort ett utmärkt jobb som producent) med ett par riktiga topplåtar men låtmaterialet är för övrigt tidvis tunt, särskilt på den andra halvan av CDn.

Betyg: 6 av 10