9. I walk alone 4:28

Jorn Lande: Vocals
Jgor Gianola: Guitars
Tore Moren: Guitars
Nic Angileri: Bass
Willy Bendiksen: Drums

Norrmannen Jörn Lande borde vid det här laget vara ett mycket välkänt namn för alla som är det minsta intresserade av heavy metal eller någon av alla dess förgreningar inom den tyngre musiken, och han har länge varit en mycket eftertraktad sångare. Efter att ha medverkat på i runda slängar trettio album, samt att under ett antal år ha frontat så framgångsrika band som Millennium, Ark och inte minst Masterplan, så är Jörns status som mästersångare obestridlig. Närmast oräkneliga är nog de sångare världen över som gladeligen skulle sälja sin själ till den onde, för att själva få ens ett uns av den kraft och känsla som hans röst förmedlar. Inte nog med att Jörn under flertalet år har medverkat på plattor med allehanda internationellt kända artister, utan han har dessutom under samma tid klämt ur sig ett antal, mer eller mindre lyssningsvärda soloalbum:

Starfire  2000
Worldchanger 2001
Out to every nation 2004
The Duke 2006
Unlocking the past 2007 (coverplatta)
The gathering 2007 (samlingsplatta)
Live in America 2007
Lonely are the brave 2008
Live in America Dvd 2008

Nya plattan ”Spirit Black”, är liksom föregångaren ”Lonely are the brave” inspelad i Jailhouse studios, Danmark med välkände Tommy Hansen bakom spakarna, och har precis som vanligt, när Hansen är inblandad en ypperlig produktion där ljudbilden är väl avvägd och där balansen mellan instrumenten är mycket snygg och kraftfull. Enligt Jörn själv är ”Spirit black”, som en musikalisk mix mellan de båda albumen ”The Duke” och senaste ”Lonely are the brave”. Detta ligger ganska nära sanningen då båda nämnda album förmedlar en klassisk heavy metal med rötterna väl förankrade i det svunna 80-talet, vilket stämmer ganska väl överens med hur nya plattan låter. Det som dock skiljer denna från bägge tidigare nämnda verk, är att nya alstret är ganska så ojämnt med ett antal riktiga toppar som: ”Spirit black”, ”Below”, ”Road of the cross” och ”World gone mad”. Här finns dock också rena bottennapp som Tarja Turunen-covern ”I walk alone”, som i den ursprungliga versionen inte gjorde någon människa glad, och inte gör det här heller. Låten ”City in between” börjar helt ok med ett inledande lite sökande riff, men som i refrängpartiet övergår i en närmast pinsamt simpel och tjatig refräng. Resterande låtar är klart godkända, men är lite intetsägande i sin karaktär, men där ändå den fartfyllda ”Burn your flame” visar upp en lite mer intressant framtoning.

Jörn har, enligt min mening en av de bästa och mäktigaste rösterna inom den tyngre musiken idag, och han har en musikalisk talang som är obestridlig. Han har ännu så länge inte satt sitt namn på något som har varit rent dåligt, men vissa av hans soloplattor når inte riktigt upp till den höga standard som de borde kunna ha. Totalt sett är ”Spirit black” ändå helt ok, men har inget som höjer den över mängden, vilket gör att slutbetyget inte blir så högt.

5,5 / 10