6. A Plea
7. Not for Love
8. The Fear of Being Alone
9. My Little Fear
10. Side
11. Dead Heart Serenade

Dystertyskarna i Lacrimas Profundere tillhör veteranerna inom den gotiska rocken med metalliska förtecken men speciellt spännande har de aldrig varit i mina öron. Dom fick dock ett litet uppsving med "Songs For the Last View" (2008) då den nuvarande sångaren Rob Vitacca tog över micken men det var inte hans förtjänst då hans engelska uttal lämnar en hel del att önska. Nej det som gjorde att jag höjde lite på ögonbrynen var att de fick till ett skönt sväng där snygga melodier bröt igenom det melankoliska mörkret och gjorde att bandet blev mer njutbart än tidigare. Egentligen har inte bandets musikaliska inriktning ändrat sig speciellt över åren då de alltid mer eller mindre hängett sig åt det gotiska.

På nya ”The Grandiose Nowhere” är det mesta sig likt med catchy riff som ackompanjeras av melankoliska melodier som tyvärr får ge plats för en framskjuten plats för sången som absolut inte berikar musiken. Bandets musik beskrivs nog lättast som en blandning av The 69 Eyes, H.I.M. och Paradise Lost men tyskarna är inte i närheten av denna trio. Att de låter som dessa tre är kanske inte så konstigt heller då mannen bakom spakarna heter John Fryer vilket är en herre som rattat ljud åt både H.I.M. och Paradise Lost som Depeche Mode tidigare.

Musikaliskt är ”The Grandiose Nowhere” föga överraskande eller spännande utan tuffar på i ett makligt tempo som då och då bryts av med en ballad eller en lite snärtigare tempohöjare. Det är när de drar på lite som det blir lite intressantare helt klart. Men istället för att ryckas med så förs tankarna istället till finska Sentenced och då de var mästarna inom genren så känns det mer angeläget att lyssna på deras ”The Cold White Light” än ”The Grandiose Nowhere”.

Betyg: 5/10