8. If You Want Me
9. Hot Shot
10. Blind Patriot
11. Don't Bring Me Down
12. Gonna Go Blind
13. One Life

Y & T hade sin storhetstid på 80-talet då de släppte ett flertal skivor. Tydligen fortsatte de in på 90-talet också för det är bara 13 år sedan de släppte senaste skivan. I min värld försvann de redan 1987 så jag närmar mig nya plattan lite försiktigt. Hur låter de idag? Har de tömt ur sig alla bra låtar och släpper en skiva bara för att rida på rådande nostalgivåg? Klarar de av att profilera sig på 2010-talet?

Omslaget ser lovande ut i alla fall. Påminner om de på 80-talet. Mina förväntningar stiger och jag trycker på play och introt fyller rummet sedan brakar första låten ”On with the show” loss. Sångaren tillika sologitarristen låter lite mörkare och hesare, men han är fortfarande en ypperlig gitarrist som vet hur man briljerar utan att förlora melodi och känsla.

Y & T är, enligt mig, ett band med tre olika bottnar. De har de melodiska hårdrockslåtarna som är grymt bra, sedan finns det den putslustiga sidan, denna gång i ”I want your money” och ”Gonna go blind”, gissa vad den sistnämnda handlar om? Den sista sidan är de fantastiska ballader som Y & T gav oss på 80-talet. De var i klass med Scorpions och hade gitarrsolon som fick självaste Gary Moore att blekna.

Tyvärr bjuds vi inte på en lika maffig ballad här. De gör ett tappert försök med ”If you want me” som i och för sig är en ganska bra låt men når inte riktigt upp till forna tider. Det är väl andan för hela skivan i stort. Det låter ganska bra men i jämförelse med vad de presterat tidigare så blir eftersmaken lite tom och sorgsen. De låter som ett band som är medvetna om att de passerat sitt bäst före-datum. Det finns ingen hunger eller ens riktig spelglädje. Det finns till och med en aura av bitterhet över denna skiva som jag hade klarat mig utan.

Ni som inte upptäckt denna grupp tidigare. Köp hellre ”Earthshaker” (1981), ”Black Tiger”(1982) och ”Rock n roll gonna save the world” (1984) som alla är fantastiska skivor med hårdrock av högsta klass!

5 / 10