12.Bamboo
13.Rabbit
Constantin Necrasov: Electric/acoustic guitars, mandolin, bass, vocals
Dmitry Lesov: Bass, acoustic guitar, vocals
Igor Kurtzman: Keyboards, sound effects
Kyree Vibrant: Lead vocals

Ibland ramlar riktiga guldkorn över en utan att man behöver göra någon som helst ansträngning själv! Ett sådant guldkorn fick jag tillskickat mig ifrån det Kanadensiska bandet Half Past Four. Bandet som är hemmahörande i Toronto bildades 2003, och bestämde sig redan från starten att bryta mot så många musikaliska konventioner och genredefinieringar som möjligt. Plattan ”Rabbit in the vestibule” är bandets debutalster och släpptes på andra sidan Atlanten redan 2008, men det är först nu som man satsat på en internationell lansering av gruppen.

Half  Past Four har enligt pressreleasen hämtat sin inspiration från så vitt skilda akter som King Crimson, Frank Zappa, Jehtro Tull och en massa andra band inom progressive / kraut / art / math-rock. Genom att ta vara på dessa olika inspirationskällor har man försökt att skapa något eget och unikt, och detta är något som man verkligen har lyckats med. Aldrig tidigare har jag hört något som påminner om hur Half Past Four låter, och man har lyckats skapa en musikalisk mix av sällan skådat / hört slag.

Rent allmänt får man beteckna Half Past Fours musik som ganska så ”snäll”, där de genomgående faktorerna är: vackra melodier, kluriga musikaliska vändningar, udda harmonier, experimenterande med olika ljud, effekter och klanger, samt en enorm spelglädje.

Musikerna i bandet känns riktigt tighta och samspelta, och speciellt gitarrspelet har tilltalat mig sedan första genomlyssningen. ”Rabbit in the vestibule” är en mycket omväxlande platta där man kastas mellan olika tempo, intensitet, teman och känslolägen. Den kräver ett antal lyssningar för att man ska komma underfund med den, och det ska direkt sägas att den inte är speciellt lättlyssnad, men det har säkert inte varit bandets syfte med plattan heller. Från inledande låten ”Missing sevenths” som är lite småstökig och ganska så proggig med lite udda takter, kastas man över i nästa spår ”Johnny” där man bjuds på ett något lugnare / vackrare tema, där låten andas coola fusion/jazzvibbar. Sångerskan Kyree Vibrant har en makalöst vacker och lite spröd röst, men hon kan också plocka fram de lite rivigare stämbanden när så behövs. Helt klart ett av plattans starkaste spår, där musikerna lirar med en otrolig känsla och idérikedom.

Ett av de starkast vägande skälen till att jag uppskattar Half Past Fours musik så mycket som jag gör, är deras förmåga att variera sin musik på så många olika och intrikata sätt. Kan man dessutom förmedla detta på samma skickliga sätt på en scen, kan jag tänka mig att bandet är fullständigt fantastiskt live. Flera av låtarna är ganska så korta men i tredje spår ”Poisoned tune”, drar man iväg i nästan åtta minuters väljudande ganska så Jethro Tull-influerat spel. Bitvis ganska så experimentellt och proggigt, samtidigt som den bärande melodin känns mycket välbekant och välljudande. I ”Southern boogie” kommer en cool jazzsaxophone fram och hela låten känns som en schizofren mix mellan reggae/jazz, och känns skön i sitt musikaliska tonspråk och känsla. Samma jazzkänsla återkommer i låten ” Twelve little words”, och är då dessutom kryddad med lite heta latinorytmer. Även på detta spår är Kyree Vibrants vokala insatser grymt häftiga, och här bjuder Constantin Necrasov på riktigt skönt lite dissonant gitarrspel.

Hela ”Rabbit in the vestibule” andas av en livfull, omväxlande musikalisk idérikedom som jag sällan hört från något annat band. Ett av de mer bestående intrycken efter ett antal genomlyssningar, är nog den lite jazziga känslan som går igen i ganska så många spår. Just i dessa lite jazzigare partierna kommer Kyree Vibrants röst fram på bästa sätt, och i ”Underwater” som är just ett sådant spår, är återigen hennes insatser av mycket hög klass.

Musikerna i bandet håller alla hög standard och lirar på ett välavvägt sätt utan försöka överglänsa varandra, utan man verkar arbeta som ett väl inövat musikaliskt kollektiv. Det enda lite negativa ur musikalisk synvikel är trumspelet, som ibland känns lite väl simpelt i förhållande till bandets i övrigt välarrangerade musik. På plattan spelar en inlånad gästtrummis men är numera ersatt av Ann Brody som fast trummis. Trumljudet låter emellanåt lite burkigt, vilket känns lite konstigt i en annars väljudande produktion, som för övrigt har skötts av bandet själva.

Instrumentala låten ”Salome” låter ganska mycket Janne Schaffer / Björn J:son Lindh som de lät på sina första plattor på 70-talet, och bryter av på ett skönt sätt med sitt retrodoftande sound och sina fusiondoftande tongångar.  ”Bamboo” och avslutande ”Rabbit” är två spår som är något snabbare och inte fullt så välpolerade som flera av de andra spåren, utan är bitvis ganska så stökiga och experimentella vilket rundar av plattan på ett snyggt sätt.

Avslutningsvis kan jag bara konstatera att: Half Past Four - ”Rabbit in the vestibule” helt klart tillför något nytt och unikt på dagens progressiva scen, och jag ser med stor förväntan fram emot nästa platta och framförallt att få se / höra bandet live på denna sidan av Atlanten. Ingen lättlyssnad platta dock, men samtidigt en platta som ger en variation och musikalisk mångfald som fler band borde ta efter. De vokala / musikaliska insatserna är av mycket hög kvalitet, och man har till fullo tagit fasta på begreppen: frasering, timing och känsla.

8 / 10