5. Dyi’n Day
6. Shining
7. The Demon Dance
8. Rainy Days
9. Hold Me in Your Light
10. Shapes

Den svenska retrorockvågen fortsätter att skölja över oss och näst ut att övertyga på mig är Sideburn som i jämförelse med många av sina genrekollegor är veteraner i branschen. De drog igång redan 1997 men detta är blott deras tredje släpp men sicket trevligt släpp sedan! Med Black Sabbaths tyngd, Led Zeppelins variation, Deep Purples sväng och ett stänk av Kyuss flum så har stockholmarna skapat en småprogressiv sjuttiotalsrock där de inte är rädda för varken blytungt riffande, mer tillbakalutade partier eller skarpa kontraster. Att plocka in både ett gäng akustiska partier och lite stråkarrangemang för att skapa dynamik räds dom inte heller.

Efter att det tunga introt ”Doomherren” gjort sitt så drar nya plattan ”The Demon Dance” igång med svängiga och varierade ”Wings of Sorrow” vars samspel mellan gitarr och hammondorgel påminner mig om Deep Purple. Här imponerar även sångaren Jani Kataja genom att låta lite som Chris Cornell när han tar i. Jani briljerar dock genom hela albumet helt på egen hand och har en klar fin stämma men kan även ta i och få lite tyngd bakom orden på ett snyggt sätt.
Efterföljande ”Song for Hope” är en än mer varierad sak med både akustiska gitarrer, tungt gung och stråkarrangemang. Sen fortsätter det med suggestiva och Black Sabbath-aktiga ”Fallen Sun”, kraftfulla ”Dyi’n Day” och tillbakalutade ”Shining” med sina snygga hammondattacker innan vi är tillbaka i Black Sabbath-land igen med titelspåret. Förutom “Hold Me in Your Light” med sina The Cult-passningar så avslutas albumet med två långa spår vars speltid snurrar upp över sju minuter vardera och ger bandet chansen till att jobba med de kontraster som ger skivans dess liv. Först har vi ”Rainy Days” som i fyra minuter är en akustisk ballad innan den briserar med gitarrsolon, slagverk och snyggt riffande. Avslutingen heter ”Shapes” och här återanvänder bandet Led Zeppelins “Kashmir”-riff på ett snyggt sätt innan allting når ett vackert oljudsklimax i slutet.

Hela plattan bygger på kontraster vilket skapar en snygg dynamik men gör även att man inte tröttnar utan kan fortfarande efter många lyssningar hitta nya saker. Detta är starkt jobbat då de använder sig av små medel. Jag hade dock önskat mig någon mer rakare låt likt ”Wings of Sorrow” till för ibland är det svårt att hålla reda på när en låt slutar och en annan tar vid. Men oavsett så är ”The Demon Dance” ett album som kittlar mina sinnen var gång den snurrar igång och är en het kandidat på årsbästalistan som skall summeras i slutet på året.