4. Inside
5. Fergus Falls
6. A Soul´s Documentary
7. Age of Technology
8. 7th Sign
9. In the End...

Day Six är ett nytt progmetal band från Holland som här kommer med sin debutskiva, ett verk bestående av nio långa låtar på totalt mer än 70 minuters speltid. Skivan är ett s k konceptalbum med ett science fictiontema: Fem väderforskare (!) lyckas få kontakt med utomjordingar men spärras in av myndigheterna för att tysta ner det hela. Men en av forskarna lyckas kommunicera med omvärlden ändå och få ut storyn. Temat låter som ett rätt så uttjatat science fiction tema, närmast inspirerat av UFO-historierna på 50-talet om flygande tefat som störtat och tagits omhand av amerikanska militären. Nåväl, för den som gillar fantasy blandat med musik så kan det naturligtvis funka.

Musiken då? Jo, det finns mycket välbekant över bandets sound. Det jag närmast kommer att tänka på är Rush. Sångaren har en stil som väldigt mycket påminner om Geddy Lees sätt att sjunga. Soundet är inte heller långt ifrån Rush typiska sound men här finns också tydliga likheter med Porcupine Tree, ,Dream Theater och Opeth. Men då är det väl bara att införskaffa verket? Nej, så enkelt är det inte. Visst har bandet ett mycket intressant sound men efter många genomlyssningar så kan jag inte riktigt få plattan att lyfta och växa som jag egentligen skulle vilja. Vet inte riktigt vad det är men tror det är så enkelt som att man har lite svårt att få till bra melodier. Soundet är helt OK med fina ljudmattor med hårda gitarrer och en hel del keyboards i bakgrunden. Trummisen jobbar också helt godkänt. Men, som sagt, det finns lite för lite substans i vissa av låtarna och jag kan tycka att 70 minuter är alldeles för långt med detta innehåll.

Men visst finns där flera bra spår med hög klass. Den 9 minuter långa ”Lost identity” är en av favoriterna som börjar i skönt lugnt tempo men som sen drar på rejält. Hela låten varvar lugna och hårda partier på ett fint sätt och jag gillar klangbilden man målar upp. Tidvis är det nästan lite Pink Floyd och David Gilmour-sound över det hela. Låten ”Castel Gandolfo” är också bra och kanske den låt som har de tydligaste Rush-influenserna. Ett annat långt (16 minuter) och inspirerande spår är ”Inside” med tydliga Porcupine Tree-influenser. En fin ballad med härliga gitarrsound bjuder man också på i ”A soul’s documentary”. Ett sista ganska starkt spår är ”7th sign”. Övriga låtar har en del bra partier men är varvade med mindre inspirerande delar som gör att man tidvis tappar intresset.

Som debutplatta så är jag helt enkelt tvungen att ge verket klart godkänt även om det inte lyckats hålla intresset uppe hela vägen. Men bandet har onekligen potential och med lite bättre träffsäkerhet i låtskrivandet så kan det här bli mycket intressant på sikt.

Betyg: 6 av 10

Karl-Götran Karlsson