7. Lee Anne
8. Deja Vu
9. Together In Darkness
10. Alive
11. Diseased Pieces Of My Heart
12. Redemptions Gone

När The Hellacopters gav sig ut på avskedsturné för några år sedan var det med ett överraskande lätt sinne jag gick för att bevittna det som kom att bli en av de sista spelningarna med ett av landets bästa rockband genom tiderna. Jag borde egentligen ha varit helt förkrossad då bandet, från första obskyra singelsläppet, alltid legat mig varmt om hjärtat. Men någonstans i bakhuvudet fanns det något som intalade mig att det inte var någon idé att sörja. För bandets centralgestalt, tillika en smärre husgud för mig, Nicke Andersson brukar alltid ha något ess i rockärmen och det spelar ingen roll om det är dödsmetall med Entombed, soul med Scott Morgon eller något annat projekt han pysslar med så är det alltid förstklassigt sväng han har bjuder på. Nickes sinne för medryckande melodier och odödliga hits kommer alltid att påverka mig oavsett vad det står för namn på skivkonvolutet så någonstans fanns det ett ljus i tunneln innan Hellacopters ens hunnit ta de sista ackorden. Jag behövde inte vänta speciellt länge heller för ljuset i tunneln är nu redan här och det stavas Imperial State Electric!

Namnet på bandet är i stort sett en täckmantel för herr Anderssons första soloalster och det märks vem som sitter vid rodret även på denna skuta. Att det var åt detta håll Nicke styrde sitt Hellacopters råder det inga tvivel om då flertalet av låtarnas ursprung går att härleda till just den orkestern. Men med Imperial State Electric får Nicke fullt utlopp för sin kärlek till sjuttiotalets rock samt sextiotalets powerpop och han har snickrat ihop ett album innehållandes några av sommarens mest självklara hits. Att blanda Kiss med The Beatles eller Kinks med Alice Cooper är alltså inget främmande för vår huvudperson och han gör det med bravur! Ta tillexempel ”A Holiday From My Vacation” och ”Alive” som borde få Gene Simmons att slå en pling till Andersson nästa gång Kiss skall spela in en ny platta. Andra höjdare är den popsnygga ”Lord Knows I Know That It Ain’t Right” samt ”Resign” och ”I’ll Let You Down” där förutom Beatles även Cheap Trick-influenserna lyser igenom. Men det finns så mycket mer som tillexempel sköna ”Throwing Stones” eller medryckande ”Lee Anne” som definitivt tillhör skivans höjdpunkter. Höjdpunkterna är förövrigt många under det fyrtiotalet minuter skivan snurrar på.

Musiken är som ni förstår både mångfacetterad och medryckande så det förslår och svängig rock blir knappast mycket bättre än så här. Man kan tro att en som ser så mycket i backspegeln när han skapar musik lätt faller in i de kopierandes svarta hål men inte Nicke. Han vördar den musik han älskar ömt och tillsammans med sin egen förmåga att skriva slagkraftig musik blir det istället något helt nytt men med ”rätt” känsla. Få idag kan återanvända sjuttiotalets musik så som han. Även den jordnära ljudbilden han har rattat in gör sitt till och ger skivan ett luftigt och nyansrik ljud som även det för tankarna till rockens guldålder.

Imperial State Electric debut är precis så bra man kan förvänta sig och alla fans av sentida Hellacopters kan utan tvekan inhandla detta album. Men ni som inte bara vill ha en av årets starkaste skivor utan även ett av sommarens mest givna soundtrack i er hand bör även ni bege er till närmaste skivnasare på stört!