7. On the Wind
8. The Ballad
9. In the Fires of the Sun
10. Mean Machine
11. Kill, Burn, Be Evil
12. The Unchosen One

Kalla det parodi, kalla det ploj, kalla det vad fan du vill men jag diggar i alla fall Dream Evil! Jag kan förstå om folk har svårt att ta bandet på allvar då de knappast går in för att skapa något unikt samtidigt som klichéerna haglar och nödrimmen är i ostigaste slaget. Visst kan man kanske tycka att dom förlöjligar hårdrocken och så vidare men det är ju så med allt här i livet – antingen så gillar man det eller så gillar man det inte. Det jag gillar med Dream Evil är att dom gör hela grejen med en skön självdistans där syftet inte är att håna den musik de älskar utan istället hylla den. Att dom sen kan vara en nagel i ögat för den mer traditionsbundne metalskallen är ju bara en rolig bonus.

Men allt det där spelar ingen roll så länge inte musiken håller måttet och säga vad man vill men Dream Evil förvaltar sitt arv väl och skapar urstark heavy metal! Här på sitt nya album, femte totalt, kör dom på i beprövade fotspår och låter influenser som Iron Maiden, Judas Priest, Accept, Saxon och Dio få fritt spelrum som de alltid har gjort. Allt spetsat med en dos modern europeisk power metal för det där extra bettet. Detta ger oss en blandning av tunga, snabba och kraftfulla heavy metal-attacker där naturligtvis även en ballad får plats emellanåt. Musikaliskt är detta klanderfritt med inledningen som den starkaste delen på skivan med spåren “Immortal”, “In the Night” och “Bang Your Head” där den sistnämnde får utses till skivans höjdpunkt. Till allt detta får vi ju naturligtvis starka allsångsrefränger och grym sång från Niklas Isfeldts strupe som vanligt.

Detta är ingen ny “The Book of Heavy Metal” som jag anser är bandets både bästa skiva och låt men ”In the Night” är trots det en riktig kalasträff. Det som drar ner betyget är det faktum att efter tredje spåret så upphör låtarna att sticka ut och etsar sig inte fast i skallen. Låtarna är bra och jag diggar stenhårt när jag lyssnar men inget fastnar tyvärr. Det till trots så kommer Dream Evil alltid stå för en frisk fläkt för mig och frågan är vilket heavy metal-fan som kan låta bli att vifta med näven i luften när refrängen till ”Bang Your Head” ekar ut ur högtalarna?