06. Farewell
07. World Through My Eyes
08. Cake
09. Fool
10. Breathe In, Breathe Out
11. Bound To Reach The End

Lite sent påtänkt kommer här ett litet omdöme om det senaste alstret från förra årets stora attraktion vid Slottsskogsfestivalen; RPWL, nämligen deras dubbel-CD ”The Gentle Art of Music”. Det här är inget nytt studioalbum utan en sorts blandning mellan ”Greatest Hits” och ”RPWL unplugged”. Verket markerar en nystart för bandet i och med bildandet av det egna skivbolaget med samma namn som skivan.

Första CDn är en regelrätt ”Greatest Hits”-platta där man radar upp det bästa ifrån alla studioalbum, rätt och slätt i kronologisk ordning. För en nykomling som aldrig hört bandet förut måste jag säga att det förmodligen är en rätt trevlig introduktion och att den helt klart visar hur RPWL utvecklats i stil genom åren. Dessutom tycker jag att man verkligen lyckats plocka ut russinen ur kakan. Självklart inleds plattan med genombrottslåten ”Hole in the Sky” som liksom låten ”Crazy Lane” beskriver den Pink Floyd inspirerade första tiden för bandet. Därefter följer ett par låtar från den likaledes magnifika ”Trying to kiss the sun” plattan. Bland dessa finns en personlig favorit, ”Home again”. Detta är en låt som på ett gripande sätt beskriver en av de allra största händelserna i ens liv: Dagen man får sitt första barn. Ett känslomässigt omvälvande ögonblick som märkligt nog inte i varje ögonblick och för varje människa upplevs som överväldigande lyckligt. Här finns också fullt av oro inför framtiden och frågor om hur man som föräldrarpar skall gå framåt. Låten fångar dessa känslor på ett otroligt fint sätt och jag själv tycker denna låt helt enkelt är ett mästerverk (lyssna också på de enkla men läckra trumvirvlarna som avslutar låten!). Sen fortsätter det med ett par låtar från mellanspelet ”Stock” och sedan ett par låtar från ”World through your eyes”, däribland den fenomenala hiten (i alla fall borde den blivit det) ”Roses” med gästsångaren Ray Wilson. Till sist kommer ”Silenced” och ”Choose what you want to look at” från senaste plattan ”The RPWL Experience” som ger prov på en lite rakare och råare rock från bandet. Alltså, en väldigt välkomponerad kompott som lyfter fram bandet från sin allra bästa sida.

CD nummer två är väldigt annorlunda och påminner om en ”unplugged”-platta. Mycket avskalade och annorlunda versioner av några utvalda låtar. Helt ”unplugged” är det inte för på flera av låtarna kommer elgitarrerna fram men det är ändå i en väldigt begränsad omfattning. Många av låtarna har fått ett helt nytt komp. Ibland är det stråkar och blåsinstrument och ibland är det lite mer exotiska instrument, t ex indisk saz (självklart på exempelvis låten ”Trying to kiss the sun”). Stråkarrangemangen fungerar i allmänhet väldigt bra men ibland känns det lite mindre lyckat (t ex i ”Farewell” som är mer lyckad i originalversionen). Ett par tidigare outgivna låtar finns med. Det är låtarna ”Moonflower” och ”Cake” och som faktiskt känns väldigt annorlunda i RPWLs repertoar. Särskilt gäller det låten ”Moonflower” som låter som en mjukjazz-låt med Svante Turesson och Sylvia Vrethammar (här sjunger Julia Schröter tillsammans med Yogi Lang)!. Lite kul men känns kanske lite udda. Bästa låten på denna andra CD tycker jag utan tvivel är ”World Through My Eyes” där man gjort ett läckert arrangemang med indiska instrument (Saz och diverse rytminstrument). Eller är det månne jamaikanska bensinfat man spelar på? I vilket fall, det är oerhört effektfullt och njutbart.

Det är svårt att lämna ett slutomdöme på ett verk där de två plattorna är så olika. Jag ger helt klart full pott (10 poäng) för den första CDn. Den visar verkligen på ett övertygande sätt varför RPWL är en av de klarast lysande stjärnorna inom Artrocken just nu och varför de också har varit det under de senaste 10 åren. CD 2 är också bra men den experimentella naturen har även gått lite hårt åt vissa av låtarna så betyget blir där något lägre (8 poäng).

Nu väntar vi med spänning på nästa studioalbum som troligen släpps nästa vår. Jag tror också att det är viktigt att bandet nu ger allt vad gäller nyinspelad musik för att behålla sina fans och eventuellt få nya. De senaste åren har vi sett både live-plattor och DVD-plattor och när nu den senaste plattan återigen bara är omtuggningar av tidigare låtar så finns en risk att man har s a s återanvänt sitt material lite för mycket. Så nu gäller det att visa framfötterna med en ny studioplatta. Men jag tvivlar inte på något sätt att inspirationen har sinat. Inte minst alla soloplattor de senaste åren har visat vilket fantastiskt gäng musiker vi har att göra med. Men man behöver kanske lite tur också i en tuff bransch med ett nystartad skivbolag. Det är bara att önska lycka till.

Betyg: 9 av 10