3.Dreamlack
4.Severance
5.Unsound counterpart/Delusion stigma
6.Turbid mind and season madness
7.Darkroom
8.Sepia

Orcher. På näthinnan kommer bilder av orcher varje gång de tuggande gitarrerna och de blytunga bas- och trumpartierna dyker upp. Eller kanske är det egentligen headbangande, långhåriga män med det där urfåniga djävulstecknet på sina uppsträckta händer. Som i introt på ”Severance” eller ”Turbid mind…” med polska ”Dianoya”. Lyckligtvis är bandets musikaliska palett dock färgrikare än så och deras debutalbum ”Obscurity Divine” är en trevlig bekantskap. Dianoya bildades 2008 av fem vänner med gemensamma preferenser och de har, enligt pressreleasen, satsat rejält med turnerande i Polen, debutskivan och promotionmaterial.

Musikaliskt är det för det mesta tungt och mäktigt i ett mollstämt och ödesdigert känsloläge som gäller. Jag kan tänka mig Anathema, Opeth och Porcupine tree som stora inspirationskällor. Filip Zielinski sjunger obesvärat och utan manér, gärna mixad med lite extra rumsreverb för stämningen. Samtliga är goda musiker och tar sig an sitt projekt med en tillbakalutad värdighet som inte skvallrar om att de är gröngölingar i branschen. Jag tycker också att bandet har en konsekvent musikalisk linje genom hela albumet och försöker inte ge sig i kast med diverse genrebyten och experiment för att visa sin skicklighet. Ljudet är luftigt med bra separation mellan instrumenten och sången mixad rätt i ljudbilden. Det låter bra helt enkelt. Det tunga och det skira balanserar varandra på ett sömlöst sätt.

Stråkarna i Esmus Quartet bidrar till ljudbilden på ett par spår och på avslutningsspåret ”Sepia” – i mitt tycke plattans bästa – får akustiska gitarrer och gästande Lee – Leet på skönsång musiken att växa ett par tum extra.

Ett gott hantverk och en klart intressant debut av Dianoya. Fortsätter bandet att mejsla ut sin egen profil tydligare och tillåter de mer akustiska och delvis jazziga ingredienserna ta mer plats framför de distade tuggande gitarrerna kan det här bli riktigt spännande.

7/10

Hans-Åke Höber