Björn “Speed” Strid: Lead and backing vocals
Peter Wichers: Lead/Rhythm guitars
Sylvain Coudret: Lead/Rhythm guitars
Ola Flink: Bass
Sven Karlsson: Keyboards and samples
Dirk Verbeuren: Drums

Den senaste tidens recensionsobjekt har mestadels handlat om mycket ”slicka” och välproducerade alster, och som omväxling såg jag därför med stor glädje fram emot att få sätta tänderna i något riktigt tungt och ”biffigt”. Vad kan då vara mer lämpligt än Soilworks nya platta ”The panic broadcast”!?

När förra releasen ”Sworn to a great divide” släpptes 2007 hade bandet ganska nyligen drabbasts av ett tungt medlemsavhopp. Det var den mest drivande kraften samt huvudkompositören Peter Wichers som klev av ”Soilwork-tåget” för att flytta till staterna och på heltid arbeta som producent och studiomusiker. In som ny gitarrist kom Daniel Antonsson (Dimension Zero, Pathos mfl), och han och de andra i bandet var nu tvungna att ta ett större ansvar som kompositörer för att bandet skulle kunna fortsätta utvecklas. När plattan kom var jag smått lyrisk (kolla gärna under 2007-års recensioner) av vad som presterades av de kvarvarande musikerna, men så här ett par år senare har den tappat en hel del när det gäller låtmaterialet, men framförallt när det handlar om produktionen. Det slutomdöme som jag i det läget gav plattan, känns nu alldeles för högt även om plattan som helhet ändå är mycket bra.

Innan ”The panic broadcast” spelades in och släpptes hände det på nytt saker inom bandet, och det största och mest positiva var att Peter Wichers kom tillbaka!! Efter att ha arbetat borta i staterna ett par år, med ett antal ypperliga produktioner på meritlistan, där Nevermoresångaren Warrel Danes soloalbum ”Praises to the war machine” närmast får betecknas som ett smärre mästerverk, är han alltså tillbaka. Gamle trotjänaren Ola Frenning däremot, bestämde sig för att hoppa av bandet då han ansåg att Soilwork borde återgå till det inte fullt så invecklade och mer brutala sound som man hade på de första plattorna. Daniel Antonsson fick sluta när Wichers kom tillbaka och trakterar numera basen i inte helt okända Dark Tranquillity. Frenning ersattes av Fransmannen Sylvain Coudret som även lirar gitarr i bandet Scarve, där för övrigt Dirk Verbeuren också ingår.

Som om inte alla dessa medlemsbyten hade varit nog. De senaste åren har sångaren Björn ”Speed” Strid haft en hel del problem på det psykiska planet och led under en längre tid av svår panikångest, vilket naturligtvis inte har underlättat turnerandet och de stundande skivinspelningarna. Strid verkar dock ha kommit över sin ångestproblematik och har använt textförfattandet som ett led på sin väg ut ur panikångesten. Detta har resulterat i att ”The panic broadcast” i slutändan blev lite av ett konceptalbum med Strids personliga och självutlämnande texter i centrum.

Enligt mig så har Soilwork alltid gått i täten när det gäller att utveckla den melodiösa dödsmetallen, eller ”The Gothenburg sound” som många kallar det. Band som At the gates, The Haunted, In Flames, Dark Tranquillity, Scar Symmetry, mfl har kanske blivit mer internationellt uppmärksammade, men inget band har som Soilwork varit med och definierat denna genre så tydligt. Man har sedan de båda tidigaste plattorna ”Steelbath suicide”-98 och ”The chainheart machine”-00 utvecklat sitt sound på ett mycket förfinat och omväxlande sätt, och lirar en musik som polaren benämnde som: Dödsmetall med Fame Factory-refränger, vilket i min öron klingar helvetiskt välljudande.

På ”The panic broadcast” återfinns alla de ingredienser som man har blivit så bortskämd med, på framförallt plattorna: ”Natural born chaos”, personliga favoriten ”Figure number five” och inte minst på ”Stabbing the drama”. Här finns tyngden, massiviteten i de tunga hackande gitarriffen och här finns den råa brutala styrkan i Speeds vrålande stämma. Här hittar man också de patenterat medryckande melodiösa refrängerna, där Speed med sina mycket varierade röstresurser gör att låtarna blir: ”Catchy as hell, but at the same time brutal as fuck!!”

Efter ett antal genomlyssningar har några favoritspår utkristalliserat sig, där inledande ”Late for the kill, early for the slaughter” är något av det brutalaste, men samtidigt mest invecklade och “meckiga” i Soilworks digra låtskatt. Det trumspel och de blastbeats som Dirk Verbeuren här presterar är bland det ruggigaste jag någonsin hört i trumväg. Sällan har man hört “Speed” så aggressiv och förbannad som här, samtidigt som gitarrspelet är så massivt och intrikat välspelat.

Tredje spår ”The thrill” är nog enligt min mening Soilworks absoluta bästa låt hittills i karriären!! Låten inleds med ett så fruktlöst meckigt och drivet gitarriff, som bara Peter Wichers kan klämma ur sig. Hela låten är ganska så meckig med de Soilworktypiska hackande gitarrerna i centrum, i kombination med Speeds aggressiva stämma. Refrängpartiet är nog också det ett av de mest melodiösa och medryckande hittills. Här visar bandet upp en fantastisk dynamik i låtstrukturerna, där kontrasterna mellan det hårda, brutala, massiva och de medryckande melodiösa refrängpartierna känns fullständigt lysande.

Ett annat spår som sticker ut ganska så mycket från de andra spåren, är den av Sylvain Coudret skrivna ”Epithome”. Låten har ett ganska så ettrigt och repetitivt grundtema och är härligt suggestiv med Speed i högform. Han uppvisar även i denna låten en otrolig dynamik i sitt röstomfång och sitt sätt att använda rösten på. Ett klart annorlunda spår ur Soilworks synvinkel, men helt klart ett nytt grepp.

”Enter dog of Pavlov” är även det ett spår som sticker ut lite från den ordinarie Soilworkmallen, med ett ganska långt, lugnt och suggestivt inledningsparti där man även här anar Sylvain Coudrets inblandning i komponerandet. På sedvanligt vis ökar låten i intensitet och tyngd och för ovanlighetens skull är refrängpartiet minst lika tungt och brutalt som resten av låten.

Totalt sett är låtmaterialet på ”The panic broadcast” ganska så varierat, med flera riktigt snabba och brutala låtar som: ”Late for the kill, early for the slaughter”, ”Deliverance is mine” och inte minst fartvidundret ”King of the threshold”. Själv är jag mycket imponerad av bandet, men framförallt av Dirk Verbeurens trumspel på dessa spår, som verkligen är något grymt tekniskt och extremt skickligt utfört. Ändå är jag nog mest förtjust i de mer meckiga,melodiösa och varierade spåren där tidigare nämnda ”The thrill”, ”Night comes clean”, ”Let this river flow” och ”The akuma afterglow” hör till de definitiva höjdarna.

Peter Wichers återkomst till bandet har resulterat i en tung och massiv produktion, med en ljudbild som på ett mycket bra sätt framhäver Soilworks musik på ett rättvist sätt. Så här bra är inte produktionen på ”Sworn to a great divide” som mestadels låter ganska så tunn och platt (även om jag inte tyckte det då 2007). Överhuvudtaget har låtmaterialet lyfts en dimension sedan förra plattan och även där är Wichers inblandning mycket tydlig. Tidigare har jag nämnt Verbeurens extremt skickliga trumspel, men genom Sylvain Coudrets inträde i bandet har även dynamiken i gitarrspelet breddats och gett låtmaterialet en extra kick. Samspelet mellan Wichers/Coudret är av mycket hög klass och de delar broderligt på soloutrymmet vilket ger en stor teknisk och ljudmässig variation.

Med på denna limiterade utgåva ingår bonusspåret ”Sweet demise”, som även det faktiskt håller riktigt hög standard. Däremot är den medföljande dvd:n inte något att hetsa upp sig över. Det obligatoriska fotomaterialet är av ganska så ordinär kvalitet och den studiorapport som ingår är ganska så simpel och lite småtramsig, och handlar mer om hur/vem/var man bor i det hyrda huset där plattan spelades in, än om den egentliga inspelningsprocessen. Däremot är Dirk Verbeurens filmade trumspel till låten ”Late for the kill, early for the slaughter”, riktigt kul att se och finns i två versioner både med/utan övriga instrument inmixade. Tycker trots allt att det högre priset skulle ha gett mer i bonusväg.

Inte helt lätt att vara nyanserad när man recenserar ett av sina absoluta favoritband, men jag tror att nya plattan kommer att hålla sig väl i nivå med flera av de riktigt stora och högkvalitativa föregångarna, även om den totalt sett inte når högst upp i toppen.

8 / 10