7. Mausoleum
8. White cherry hill
9. Junk outro
Mikael Sandström: Vocals, guitars
Stefan Olofsson: Vocals, keyboards, bass
Peter Olofsson: Drums

Umeå bandet Dynamo Bliss bildades 2005 efter det att flera av bandmedlemmarna hade spelat ihop i ett Beatles-coverband (The Posers) och där funnit att man hade fler gemensamma musikaliska intressen. Debutplattan ”21st century junk” släpptes som digital nedladdning redan i mitten av januari, och släpps nu på platta via nystartade progressiva labeln Aerodynamics Records.

Själv kom jag i kontakt med bandet för ett par månader sedan då jag skulle recensera westcoastbandet State Cows excellenta debutplatta (Se annan plats på denna site). I nämnda band ingick bland annat Dynamo Bliss keyboardist / sångare Stefan Olofsson, samt bandets vokalist / gitarrist Mikael Sandström som där gästspelade som gitarrist på ett par låtar. På State Cows-plattan lirade även Dynamo Bliss trummis Peter Olofsson på ett par spår. Fick vid samma tillfälle tillgång till den digitala versionen av Dynamo Bliss-plattan, och efter att ha levt med, och lyssnat på ”21st century junk” ett stort antal gånger, kan jag inte annat än att förundras över den otroliga musikaliska kompetens som genomsyrar detta högintressanta band.

Vid de allra första genomlyssningarna av ”21st century junk” tyckte jag faktiskt att plattan kändes lite väl ”tam” och inte så värst upphetsande, men för varje lyssning blev jag mer och mer klar över vilket litet mästerverk som jag kommit över.

Inledande ”Junk intro” är precis som titeln antyder ett ganska kort och välarrangerat pianostycke med Stefan Olofsson bakom sångmicken. Låten är ett perfekt inledningsspår och andas en hel del av 60-tal, och innehåller snygga körarrangemang i stämmor.

”Fear of clouds” inleds på samma lugna och vackra sätt som på första spåret, fast denna gång med Mikael Sandströms gitarrspel i fokus. Här har Mikael tagit över ansvaret för leadsången och i den lugna uppstarten är körarrangemangen grymt stämningsfulla och vittnar om stort musikaliskt kunnande. Låten övergår i ett fräckt lite ösigare parti där Mikael har ett riktigt skönt och ganska så “skitigt” gitarrljud. Detta parti innehåller flera sekvenser där man bjuds på lite balalaika-inspirerat gitarrspel och hela tonspråket känns lite “ryskt”. Låten avslutas med ett ganska långt och sökande parti där Stefans keyboardspel står i centrum. Denna låt är plattans längsta och det hinner hända en hel del inom låtens ramar, med flera sköna gitarr och keyboardsolon.

“Closer to the heart” känns härligt 60-talsdoftande och låter som en skön mix av Beatles, samt lite av tidiga Ambrosia. Återigen är sångarrangemangen helt strålande, och hela låten känns mycket välarrangerad, samtidigt som den är ganska så musikaliskt sparsmakad. Just dessa båda faktum gör många av Dynamo Bliss låtar till sådana höjdare som bara växer för varje lyssning. Här bjuds man för första gången på någon av de inspelade ljudeffekter som flera av spåren innehåller, och här i form av bandets egen version av Pink Floyds “Money”-intro.

Följande “No sense in it” är en grym liten pärla till låt, där de tidigare nämnda 60-tals influenserna känns mycket tydliga: Här är det återigen Beatles men även The Beach Boys tonspråk som gäller. De tidstypiska musikaliska idealen kommer igen både när det gäller val av ljud / tonspråk men även vad gäller arrangemangen. En sak som klart och tydligt visar Dynamo Bliss-killarnas stora förmåga som musiker och kompositörer, är att de aldrig går i fällan genom att överarrangera låtarna. De nöjer sig i stället med att inte göra låtarna för invecklade och komplicerade vilket jag tycker vinner något oerhört i längden.

Genom låten “Thin air” har Dynamo Bliss för alltid etsat sig in i mitt musikaliska sinne, och är bara den väl värd inköpspriset. Detta spår är i självt ett veritabelt mästerverk och andas så mycket Pink Floyd så att det skriker om det. Den inleds mycket lugnt med ett strilande regn som en skön och stämningsfull ljudkuliss. Mikaels lugna gitarrspel i inledningen varvas med nya ljudeffekter av ett litet barn läsandes en engelsk text. Stefans snygga pianospel blandas upp med härligt coolt, och ytterst lugnt jazzigt trumspel med vispar. Låten byggs upp undan för undan till den stora finalen där Mikael kommer loss i ett sanslöst vackert gitarrsolo. Den karl´n kan verkligen hantera sitt instrument, och solot hade lika gärna kunnat vara lirat av David Gilmour. Han kan precis som Gilmour klämma ur långa svävande toner ur sin gitarr, dessutom kryddade med lite “seg”  svajspaksakrobatik. Mästerlikt!! Denna låt vandrar genom det tidiga Pink Floyds tonspråk över i lite mer sentida kompositioners anda, och måste nog vara så nära Pink Floyd det bara är möjligt att komma utan att göra en cover.

“Bird of passage” är Stefan Olofsson tillbaka bakom sångmicken igen och här är det Stefans pianon och keyboards som är det centrala och bärande i låten. Mikaels gitarrspel och Peter Olofssons snygga och kompetenta trumspel bidrar till att det faktiskt låter en hel del som 10 CC. En ganska lugn och stillsam låt utan en massa onödig utfyllnad, och som verkligen bevisar att “less is more”-devisen stämmer till 100 %. Välkomponerat och mycket snyggt arrangerat och framfört.

“Mausoleum” känns som ett hopkok av Beatles, 10 CC, Electic Light Orchestra, Beach Boys mfl., och har ett ganska så 60-talsaktigt sound. Låten som helhet känns lite “poppig” i sin struktur och har en mycket medryckande refräng som sätter sig direkt. Återigen har man valt att inte överarrangera låten utan den känns behagligt välljudande. Bandet har själva skrivit och arrangerat all text och musik samt att man har skött både produktion och mixning på ett ypperligt sätt, vilket i slutändan har gett en varm organisk ljudbild.

I näst sista spår “White cherry hill” sköter Stefan Olofsson återigen leadsången, och precis som i fallet med föregångarna är arrangemangen högklassiga med snygga harmonier, sångarrangemang och lagom komplicerade låtstrukturer. Låten är ganska så lugn och genomarbetad i sin grundstruktur, men kryddad med många snygga infall och vinklingar och känns mycket gemytlig. Den visar också att genom en bra och bärande melodi, ett genomtänkt arrangemang, en snygg produktion och ett skickligt instrumenthantverk kan en i grunden ganska så “enkel” låt, verkligen låta mycket välljudande och intrikat.

Avslutande “Junk outro” är en något pampigare och mer storslagen variant av det inledande introt och knyter ihop den musikaliska säcken på ett bra sätt, och sätter med det punkt på den musikaliska resa som Dynamo Bliss - ”21st century junk” erbjuder lyssnaren. Totalt sett har Dynamo Bliss lyckats frälsa mig med sina snygga kompositioner och välspelade låtar. Samtidigt har man behållit sin egen integritet genom att ha tagit vara på de influenser som de tidigare nämnda förebilderna gett dem, men ändå lyckats skapa något eget och unikt. Bandet spelar som tidigare nämnts en ganska så ”snäll” och inte alltför komplicerad musik, men som med snygga harmonier, kul infall och utsvävningar, och inte minst högklassiga kompositioner, känns mycket opretentiös och oerhört befriande.

Så här efter ett par månader och otaliga genomlyssningar senare börjar Dynamo Bliss - ”21st century junk” kännas närmast oumbärlig, då den har kommit att bli en i princip dagligen återkommande högklassig ljudupplevelse.

9 / 10