14. Epilogue - The Imaginary End
H.B. Anderson – Vocals
Mathias Holm – Guitars
Conny Payne – Bass
Jon Skäre – Drums
Jonas Lidström - Keyboards

Mindsplit är enligt pressreleasen ett nytt band, fullknökat med individuell rutin. På förstlingsverket Charmed Human Art Of Significance visar de dessutom tydligt att de är mycket drivna inom låtskrivarkonsten. Faktiskt så till den grad att de inte alls gör det lätt för sig. Efter första genomlyssningen av plattan så visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka. Snygga harmoniska partier finns det förvisso gott om, men riktig lätt-trallat blir det aldrig. Bandet sätter nivån redan i första låten Silhouettes där de, i dryga 12 minuter, bjuder på rejält med tempo- och temabyten. Alltifrån Symphony X-aktiga metallpassager till närapå Jethro Tullska akustiska gitarrstrofer.

Därpå följande låten The Traveller är en bluesaktig sak som tuffar på lite försiktigt utan att bli det ”minsta progressiv”. Så fortsätter det sedan, låt efter låt. Bandet blandar högt och lågt, svulstigt och sparsmakat, så att man ibland inte fattar att det är samma skiva man lyssnar på. Vill man vara kritisk och dessutom göra det lätt för sig så kan man säga att det är spretigt och osammanhängande. MEN, om man däremot antar utmaningen och även försöker tugga i sig texterna så blir det en annan sak. Helt plötsligt börjar saker falla på plats. Texterna, vilka bygger på anteckningar från en professor Xerxes Andersons terapi-sessioner, tar oss med på en resa in i det mänskliga psyket. De mörka och dramatiska låtarrangemangen får så säga sin förklaring. Förhoppningsvis så följer texterna med plattan när den hamnar i butikerna. Det ger helt klart en extra dimension till det hela. Om man tänker Operation Mindcrime, så är man lite på rätt spår. I övrigt så är det givetvis en orättvis jämförelse, men det ger ändå en liten vink om vilka ambitioner man kan ana att bandet haft.

Så nu då, när man skådat ljuset, är C.H.A.O.S. ett mästerverk, ett överambitiöst magplask, eller bara en progmetallplatta som bjuder på lite extra tuggmotstånd?

Nja, det är absolut inget magplask och kanske heller inget mästerverk. Det är en mycket bra och genomarbetad progmetallplatta. Möjligtvis kunde den ha tjänat på att förses med några lite mer ”catchy hooks” här och där. Oavsett detta så känns det som om bandet verkligen trott på sin sak och inte kompromissat det minsta. Helt klart kommer den här plattan snurra många varv hemma hos mig.

(Professorn, a.k.a. Professor Xanadu som under första halvan av 1800-talet var känd och respekterad inom psykiatrin i både Europa och USA, är dessutom farfar på långt håll till Mindsplits sångare H.B. Anderson.)

Betyg 7/10

Eric Eklund