07. Safronia's mark
08. Death Valley
09. Sunflower
10. Sand
11. Bootful of beer
12. Closer to the sun

På studioalbum nummer tretton står Heart på en scen ganska fjärran från de arenor som fylldes av AOR-fans under andra halvan av åttiotalet. Icke desto mindre känns detta tillbaka till rötterna-grepp väldigt naturligt i händerna på systrarna Wilson och deras samspelta band. Inspelningen låter nästan som en MTV unplugged-platta; det är akustiskt dominerat och väldigt live-ljudande. Och allteftersom den varma, luftiga ljudbilden släpper igenom det ena stränginstrumentet efter det andra växer en hemtrevlig atmosfär fram. Det är nästan så att man kan känna doften av stearinljus.

There you go again stampar igång ”Red velvet car” i en stil som kunde passa Tina Turners bluesigare sida. The Who-drivet i W.T.F  tar upp skivan till sin intensivaste stund innan den stråksmäktande titellåten gungar förbi i en närmast meditativ stämning tillsammans med hyllningen till hemstaden Seattle, Queen City. Och så fortsätter det. Fina, välspelade låtar passerar, om inte obemärkt, så åtminstone utan att sätta djupare spår i lyssnaren. Det är istället de fina stämningarna och den sköna live-känslan som gör skivan hörvärd mer än ett par gånger. Bandet är oerhört tight vilket alla som hört Heart live kan intyga. Jag har till exempel inte hört många grupper tolka Led Zeppelin med samma styrka och självklarhet som systrarna Wilsons anhang.

Den John Mellencamp-ekande Safronia´s mark och den förtjusande Closer to the sun är dock lite för ensamma om att få stående ovationer i mitt vardagsrum vilket innebär att ”Red velvet car” stannar vid en respektfull sjua. Men jag kan tänka mig att en konsert där de framför verket i sin helhet och spetsar med ett par publikfavoriter blir en större upplevelse.