7. If They Knew
8. Hint of a Smile
9. Losing My Friend
10. Left Out In the Cold
11. Want You to Know
12. Won’t Bow Down

Bassisten Christer Örtefors har nu gett sig på att stå på egna ben utanför huvudbandet Freak Kitchen i soloprojektet Eaglestrike. Om han själv vill kalla det ett soloprojekt vill jag i och för sig låta vara osagt men på denna självbetitlade debut hanterar han inte bara gitarren utan även sången och står för merparten av låtsnickeriet själv. Att jämföra med huvudbandet är kanske inte det mest ärliga mot Örtefors men faktum är att det av naturliga orsaker finns en del likheter. Eaglestrike ter sig i en jämförelse med Freak Kitchen mer basic till utförandet. Men då en viss Mattias ”IA” Eklundh inte finns med och kan bistå med knepiga solon, tokroliga texter och andra galenskaper så blir det inte alls det samma i sista ändan. Men Eaglestrike står ändå stadigt på egna ben och koncentrerar sig mer på klassiskt driven hårdrock där riff och refräng står i förgrunden och ger låten dess karaktär. Tillsammans med ett tillbakalutat och avspänt sound så skapar dom faktiskt något rätt så eget rent soundmässigt. Inget unikt men självständigt på något sätt. Mycket förmodligen på herr Örtefors sång som, kanske inte är dunderbra, men som har sin egna lilla charm.

Bandet lyckas riktigt bra och är väl så intressanta men tyvärr faller hela skivan på det rätt så långsamma och enformiga tempot som de framför sin musik i. Jag har inga problem att gunga med i musiken men efter ett tag blir det för enahanda och jag tröttnar. Tur då att de skärper till sig på slutet av skivan med bland annat ”Hint of a Smile” och ”Want You to Know” som kanske inte är några fartmonster men ändå några av skivans bästa spår. Allra bäst är dock sista spåret ut, ”Won’t Bow Down”, då bandet helt plötsligt befinner sig på en australiensisk pub och riffar på som aldrig förr. En lite tuffare produktion och en något starkare på detta så hade det varit en rejäl käftsmäll.

Att ge sig i kast med att beskriva Eaglestrike musikmässigt är inte lätt då de inte riktigt tenderar att låta som något annat band även om det inte heller är speciellt nyskapande. Det är kort och gott riffig hårdrock i ett makligt tempo som varken får mig på att vifta med näven eller bli ölsugen men som trots allt är tillräckligt underhållande för att jag utan problem skulle kunna lyssna på det igen i framtiden.

6/10