E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

Gästbok

ArtRock MySpace

 
 

 

 

The Birthday Massacre - Pins and needles (Dependent/Sound Pollution)

 
1.In the dark
2.Always
3.Pale
4.Control
5.Shallow grave
6.Sideways
7.Midnight
8.Pins and needles
9.Two hearts
10.Sleep walking
11.Secret
Chibi: Vocals
Rainbow: Guitar, vocals
M.Falcore: Guitar
Rhim: Drums
O.E: Bass, vocals
Owen: Keyboards

 

The Birthday Massacre är ett band från Toronto, Kanada som bildades 1999, och som sedan starten har släppt tre fullängdare: ”Nothing and nowhere” (2002), ”Violet” (2005), ”Walking with strangers” (2007), ep:n ”Looking glass” (2008) samt en livecd / dvd ”Show and tell” (2009). Hade inför denna recension inte hört bandet innan, så möjligheten att jämföra med de tidigare alstren inskränkte sig enbart till ett par spotifyvändor där samtliga tidigare utgivna plattor ligger ute. Insåg vid dessa tillfällen att detta inte var min typ av musik, men beslöt att ge bandet en ärlig chans. Enligt pressreleasen ska nya ”Pins and needles” vara betydligt tyngre och mörkare än sina föregångare, men detta tycker jag är en sanning med modifikation då denna nya utgåva känns tämligen likvärdig med de äldre.

The Birthday Massacre spelar en åttiotalsbaserad synthrock, där de semihårda gitarrerna varvas med pompösa mäktiga synthmattor. Stämningen på plattan känns emellanåt ganska så mörk och ödesmättad, men lättas upp av att låtmaterialet är så melodiskt / hitbaserat. Frontkvinnan Chibi ser ut att vara en mycket karismatisk scenpersonlighet, och de övriga musikerna i bandet ser också ut att matcha henne utseendemässigt. När jag hör The Birthday Massacre kommer jag allt som oftast att tänka på hur Madonna brukade låta på åttiotalet, men här kryddat med tunga tuggande gitarrer, samt en rejält mycket tyngre och svängigare rytmsektion. Efter ett par genomlyssningar är inledande ”In the dark”, Shallow grave” och titelspåret ”Pins and needles” de spår som har lämnat störst bestående intryck hos mig. Trots att denna typ av musik inte tillhör favoriterna inser jag att dessa låtar ändå har en mycket stor hitpotential, och som med största säkerhet kommer att ”plåga” många trumhinnor de närmaste månaderna.

Tycker själv att denna typ av radiometal är lite väl förutsägbar och allt som oftast lite väl överreklamerad och hypad, men jag kan förstå att det finns en stor musikalisk marknad för denna typ av ganska så lättlyssnad och lättkonsumerad musik. Med en mer brutal maskulin frontman / stämma, lite mer nertonade synthpartier, samt disten på gitarrerna mer uppvridna till max, då hade The Birthday Massacre låtit som Dead By April. Med andra ord skulle The Birthday Massacre kunna bli minst lika inne och stora med rätt mediabevakning och hype.

 

www.thebirthdaymassacre.com

www.myspace.com/thebirthdaymassacre

 

6 / 10

Staffan Vässmar

 
 

 

 

  

 

  

  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna