7. Drivin Song (Let's Go)
8. Silver Arrows
9. Winners
10. Winners (Mixx)
11. Silver Stomp
12. Out of Time (Special Bonus)

Att vara son till en av världens i särklass mest inflytelserika rockgitarrister genom tiderna kan inte vara lätt. Jürgen Blackmore har stora skor att fylla efter sin far Ritchie men jag tycker han gör det rätt så bra trots allt. Efter spelningen med Over the Rainbow på Sweden Rock Festival för några år sedan så kunde jag konstatera att Jürgen är en riktigt duktig gitarrist. Då spelade han sin pappas gamla Rainbow-örhängen och gjorde det mycket bra men kan Ritchies låtskrivartalang ha smittat av sig till sonen? Jag har tyvärr inte haft chansen att lyssna på Jürgens tidigare soloalster så när chansen kom att kolla in hans nya projekt så kunde jag inte låta bli att kolla upp om Ritchies gener har behandlat sonen väl.

Tillsammans med den tyska sångerskan Ela samt multiinstrumentalisten Tony Carey (ex-Rainbow) på bas och sång så bildar Jürgen ett, vad dom själva kallar, Rock’N’Racing-band vid namn EBC Roxx. Alltihopa startade när de tre samarbetade för att sätta ihop hyllningssingeln “Silver Arrow” till Mercedes Formel 1-stall och deras comeback till motorcirkusen. Dom hade så kul under denna tiden att de snart bestämde sig för att spela in en hel skiva ihop.
Som ni kan förstå så finns det ett tema här och hela bandet, samt denna debutplatta, kretsar kring racing på antingen två eller fyra hjul samt allt runt omkring. Låtar om snabba bilar och förrädiska motorvägar i all är men att basera ett helt album på detta var inte riktigt min smak märkte jag.

Musikalsikt ägnar sig bandet åt klassisk hårdrock med rötterna i sjuttiotalet och här finns tydliga spår både till Rainbow som Deep Purple. Careys svängiga orgelspel (jag förutsätter att det är han som spelar) går direkt att härröra till det klassiska albumet ”Rising”, från hans tid i Rainbow, medan Jürgen uppenbarligen har tagit intryck av pappas sista sejour i Deep Purple då det går att hitta fragment från både ”Perfect Strangers” som ”The Battle Rages On”.

Dom får det att svänga riktigt fint emellanåt och här finns både starka melodier som medryckande gitarriff och att låtarna har potential att växa råder det inga tvivel på. Detta hade kunnat vara ett riktigt klassalbum om det inte hade varit för en radda negativa saker. För det första är ljudet oerhört tunn och platt. Den kraft och tyngd som jag eftersöker i sådan här musik är som bortblåst. Samma gäller sånginsatserna. Careys raspiga röst har åldrats väl och Elas stämma är mogen men ingen av dom har någon kraft i strupen! Carey måste kunna ta i lite istället för att bara rossla på och Ela har alla förutsättningar att kunna bli en riktigt rivig hårdrocksångerska om hon bara tar i lite. Nu känns båda två lite småtrötta om jag skall vara helt ärlig.
Om vi sen fortsätter på det negativa spåret så är produktionen på trummorna inget vidare. Har dom anlitat någon trummis? I så fall tycker jag synd om den personen för det låter exakt som en statisk trummaskin! När dom sen dessutom har valt att lägga till olika sorters samplingar och även roat sig med att remixa om vissa spår och bifogat dessa på albumet så faller hela korthuset tyvärr. EBC Roxx har alla möjligheter att bli något riktigt bra. Jürgen verkar ju uppenbarligen ha fått samma riffgener som sin far (även om det låter som han stjäl en del från pappa) och intressanta låtar verkar dom ju kunna skriva. Första tre spåren har alla potential att bli något riktigt bra tillexempel. Men jag tror att denna bandkonstellation skulle ha gjort både sig själva och världen en tjänst om dom skippat att ge ut den och istället skrivit ”demo” på omslaget och sen tagit med den till Joe Lynn Turner och de andra i Over the Rainbow. Då hade vi förmodligen kunnat få ett helt annat resultat och förmodligen ett album som tilltalat de flesta fans av klassisk sjuttiotalshårdrock.

Betyg: 4/10