Through My Eyes
I’ll Wait For You
Dying To See You
Double Trouble
Complicated Man
Save Me

GIANT bildades 1987 av sångaren och gitarristen Dan Huff samt en keyboard-kille vid namn Alan Pasqua (ni som kan lite finska kanske finner efternamnet något amuserande). De förstärktes av bassisten Mike Brignardello samt David Huff på trummor, och yes, de är bröder (Huffarna alltså!).

Första plattan kom 1989 och från den kom power balladen ”I´ll see you in my dreams” som blev en smärre hit. Efter ytterligare en skiva 1991 bröt bandet upp året därefter men återförenades för en platta 2001. Därefter splittrades bandet igen men nu har trummisen och bassisten jagat nya medlemmar och hittat en sångare i Terry Brock (Strangeways, Seventh Key) samt en gitarrist i John Roth (Winger). Dan Huff har dock varit med och skrivit sju låtar på den nya plattan och spelar även gitarr på ett par spår.

Ni som gillar Foreigner, Jimmy Barnes, Mark Spiro, Bad Company med Brian Howe och gamla GIANT förstås, kommer att känna igen er. Det är vuxenrock som är välspelad och välsjungen och det finns en del bra spår att njuta av. Lite för många låtar är dessvärre mer eller mindre svaga och bildar därmed lite tomgång. Men de har skrapat ihop en fin ballad i form av ”Our love” och nye sångaren har den där lite sköna raspigheten i rösten som ger låten lite extra känsla. Titellåten ”Promise land” är ingen ballad men ingen rökare heller, den känns mer atmosfärisk och är mycket bra. Vidare har de gjort en nyinspelning av den poppiga låten ”Believer” från deras debutplatta som faktiskt låter bättre än originalet, så det var ju bra jobbat också!

Nu vet jag inte vem som ska ha credit angående gitarrspelet men de Neal Schon-lika solona är snygga och njutbara i många låtar också!

Avslutningsvis kan man säga att det är en bra nystart för GIANT som kommer att tillfredställa de äldre beivrarna, samtidigt som de som missade dem när det begav sig har ett nytt band att upptäcka. Men frågan är om de klarar sig utan skyddsängeln Dan Huff i framtiden, med tanke på att han ligger bakom plattans tre bästa låtar. Först med nästa album vet vi med säkerhet!

6,5 /10