11. Mr. Freeze
12. Shoot Shoot (Live)
13. Black and Blue
14. Can’t Buy a Thrill
15. Baby Blue
16. Doctor Doctor (Live)

Att bli kallad rocklegender är få band förunnat. Engelska UFO är ett av de band som definitivt kan kalla sig legendarer med flertalet klassiska hits på sin repertoar och en lång karriär bakom sig samt ett stadigt flöde av nytt material som kommer ut på marknaden. Men UFO är också ett band med allt för många samlingar på sitt samvete. Tyvärr är det väl skivbolagen som ligger bakom detta men hur man skall kunna berättiga ”The Best of a Decade” är för mig en gåta. Visst är skivans samtliga sexton spår oerhört njutbara men poängen med själva utgåvan kan jag inte hitta. Först och främst är detta en samling som skall ge oss det bästa från bandets senaste årtionde men här saknas bidrag från både "Covenant" (2000) och "Sharks" (2002). Troligtvis beror det på att den oberäknelige tysken Michael Schenker spelar gitarr på dessa två och att dom vill visa upp banduppsättningen med den nuvarande gitarristen Vinnie Moore. Men då är det även lite konstigt att de väljer att plocka med just Schenker-låtar från den nutida sättningens enda livedokument ”Showtime” (2005). Förmodligen är det för att dom vill visa hur Moore tar sig an dessa låtar och Moore gör det både personligt och välspelat men jag tycker ändå att denna samling hade varit mycket intressantare om dom enbart koncentrerat sig på samtliga studioalbum med Moore i så fall. Allra helst hade jag sett en samling med samtliga album från det sista årtiondet oavsett gitarrist för både "Covenant" och "Sharks" låter riktigt kalas tycker jag.

Om vi ser till de album som bidragit med låtar till samlingen så är helt klart "You are Here" (2004) bäst och bidrar också med flest spår efter ”Showtime”. Den enda som finns att anmärka på här är att de valt bort ”Jello Man” som under denna recensions reserch vuxit till sig och blivit en klar favorit. Efterkommande album, "The Monkey Puzzle" (2006) och "The Visitor" (2009) håller tyvärr inte samma nivå som "You are Here" men valet av de spår som sticker ut på dessa utgåvor tycker jag dom gjort bra. Visst finns det alltid låtar man hellre vill ha med men som helhet för att visa upp den nuvarande laguppställningen tror jag de val dom gjort funkar bra.

Att även sentida UFO är värda att kolla upp är inget att snacka om. Både "The Monkey Puzzle" och "The Visitor" har sina stunder och "You are Here" är smått fantastisk. Även ”Sharks” tycker jag tillhör bandets sentida toppar och "Covenant" bör man kolla upp om bandets bluesbaserade hårdrock tilltalar en. Men ”The Best of a Decade” tycker jag inte ger en ärlig översikt av bandets musik de sista tio åren. Någon sådan samling tycker jag det inte finns ännu.