6. Crossing
7. We Cry No More
8. Under The Sun
9. Scattered Mind
10. Final Wisdom
11. What Matters

Markus Sigfridsson har många järn i elden som gitarrist låtskrivare och omslagskonstnär. Sina två andra aktiva musikaliska konstellationer är Harmony och Darkwater där den senare inom kort också släpper nytt. Debuten ”The weight of the world” från 7 Days kom till dager 2006 med en något mindre ensemble än dagens, kvar finns dock de eminenta musikerna Daniel Flores, Thomas Vikström.

Numer återfinns förutom Marcus själv och nämnda musiker Kaspar Dahlqvist, Andreas Passmark, Caroline Sigfridsson, Christian Liljegren och Erik Tordsson. Musiken borde med denna gedigna line-up gå åt koncepthållet ala rockopera men här återfinns ändå mest mera ädel progressive metal, okej då en del influenser mot Arjen Lucassen olika projekt finns också men känslan eller för den delen kanske inverkan av Flores band Mind`s Eye och Murder Of My Sweet (kvinnlig vokalist) känns mer påtaglig.

Tjugo minuters spåret ”Final Wisdom” är bra mäktigt och maestro själv dominerar med sin gura rakt igenom, här får vi hela konceptet av distade gitarrer, kör och stämsång samt diverse taktändringar. Titelspåret ”Into Forever” kan kanske jämföras som en korsning mellan Cloudscape och Murder of My Sweet, då i positiv bemärkelse. Mer powermetal kommer bl.a med ”The Innocence In Me” och allas vår så kära Malmstens liknande gitarrer ljuder ur högtalarna. Tung gung och ”We Cry No More” borde vara den perfekta livelåten och detta gillar vi :)

Allt verkar bra rakt igenom men ändå känns det som något fattas, hittar inte riktigt den röda tråden vilken binder ihop hela konceptet och drar ner betyget något. Helt klart godkänt släpp ändå med en rank upp så väntar vi bara på Darkwater`s nya samt Seventh Wonder vilka båda spelat på vår egna festival Slottsskogen Goes Progressive.

Sverige är bara så bäst gällande progressive metal :)

7.5/10