5. Oh How the Mighty Have Fallen
6. Tarot
7. Kingdom of Evil
8. The Remnant
9. Angels of Babylon
10. Second Coming

Tänk Black Sabbath med inslag av tunga amerikanska metallband som Iced Earth, Manowar och Savatage, så kommer du ganska nära hur albumdebuterande Angels of Babylon låter. Och skall jag fortsätta Black Sabbath-analogin så anser jag att ”Kingdom of Evil” hade varit en bra mycket mer passande uppföljare till ”Cross Purposes” än ”Forbidden” var.

Det är rytmsektionen i Angels of Babylon som tilldrar sig flest igenkännande nickar. Rhino (trummor, ex-Manowar) och David Ellefson (bas, ex-Megadeth) skapar ett tungt, härligt driv värdigt deras anseenden, medan sångaren David Fefolt, även i Forgotten Realm, och gitarristen, Ethan Brosh, överraskar rejält. Fefolt är en kraftfull sångare, någonstans i skarven mellan Graham Bonnet och Chris Cornell, och har inga som helst svårigheter med att skapa den där klassiska Sabbath-stämningen – lyssna bara på ”Tear Out My Heart”. Israelfödde Brosh är ett fynd. Med endast en skalp hängande i bältet, soloskivan ”Out of Oblivion” (2009), är han egentligen en ekvilibrist i Vinnie Moore-skolan. Men precis som Moore i UFO, lyckas Brosh med att kombinera teknisk briljans med lagspel. Slutligen färgar en icke-namngiven keyboardist ljudbilden i precis rätt toner för att skapa en ödesmättad tillställning.

Det är Rhino som, tillsammans med David Fefolt, snickrat ihop låtarna på denna överraskande starka debut. Jag kan faktiskt inte plocka ut ett enda spår som skulle kunna ses som ren utfyllnad, däremot får den enorma kraftsamlingen under skivans första halva den andra att kännas lite lunkande. Men de avslutande ”Angels of Babylon”, och i synnerhet ”Second Coming”, får mig i alla fall att sätta en smiley på omslaget till ”Kingdom of Evil”.