06. No Decoder
07. Alison
08. A Million Miles Away
09. Say Goodbye
10. SensValue
11. A Better Place For Me

Yogi Langs nya CD avslutar nu den serie med soloalbum från i princip samtliga RPWL’s medlemmar som släppts sen förra RPWL plattan ”The RPWL Experience”. Alla har haft sin speciella stil men visst har man känt igen väsentliga komponenter från RPWL-soundet i alla dessa alster. Det gäller i synnerhet Yogi Langs nya platta vilket kanske är rätt naturligt med tanke på att han står för själva sången på RPWLs låtar. Så visst låter det mycket RPWL men det finns också helt andra sidor som kommer fram på denna platta. Jag skulle vilja påstå att ”No decoder” är mycket mer lågmäld än RPWLs plattor och snarare en samling sånger i singer/songwriter-genren än den rockiga och Pink Floyd-inspirerade musik som vi är vana vid. Det här gjorde att det inte var alldeles lätt att sätta betyg inom samlingsbegreppet Artrock.

Men om jag då direkt skall gå in på godbitarna som speciellt tilltalar oss Artrockare så måste jag ju nämna de två inledningslåtarna ”Can’t reach you” och ”Sacrifice”. Den första låten är en lugn instrumentell sak som är tungt influerad av det sound vi känner igen från Pink Floyd och speciellt gitarristen David Gilmour. Den domineras av ett helt urläckert avspänt gitarrspel (antingen av Yogi själv eller av Torsten Weber – det framgår inte klart) bakgrundskompat med fina keyboardljudmattor. Att med så enkla medel få till en sån känsla på gitarren tycker jag är helt otroligt! Vem det nu är som spelar så är det oerhört snyggt.

Därefter följer sen plattans klart bästa låt i den nästan 10 minuter långa ”Sacrifice”. Denna låt kunde definitivt ha platsat som ett huvudnummer på en kommande RPWL platta. Vi känner igen det typiska RPWL-soundet och den dramatiska kompositionen. Återigen väldigt mycket Pink Floyd känsla i den första halvan av låten. Nej, vänta nu, här måste jag nog ändra mig. Det här är RPWL-soundet och inte Pink Floyd! Tror det är dags att sluta tjata om Pink Floyd och istället framhålla Yogis och RPWLs eget unika sound här. Mycket fint men frågan är om inte den instrumentala avslutningen av låten (som kanske inte är så typiskt RPWLsk!) är ännu bättre. Här får Yogi chans att briljera med solon på moogen som är lite av ett favoritinstrument för honom. Han berättade om hur han inspirerats av pionjären Manfred Mann i en tidigare Artrock-intervju och här kan jag säga att detta blommar ut fullständigt. Ett långt härligt långsamt gungande instrumentalt parti som jag faktiskt tycker han till och med kunde ha förlängt ytterligare minst 10 minuter! Man vill bara inte att det tar slut! En detalj här är att han använder ett rätt märkligt ackompanjerande ljud som låter som skriket av någon sorts sjöfågel (eller liknande) och det låter bara helt sjukt i början. Men här i det instrumentella partiet passar det in så otroligt bra. Fullständigt genialt!

Resten av plattan erbjuder sedan ett antal betydligt lugnare låtar eller sånger där Yogi fokuserar mer på texten än på själva arrangemanget (frånsett den lugna sköna instrumentala ”No decoder”). Inte förrän i låt nummer 10 (”Sensvalue”) får vi höra lite mer proggigare och rockigare tongångar igen (med snyggt mellotronkomp). Bland de lugna låtarna får vi höra en del gästsolister, bl a Dominique Leonetti (sångerska i franska progressiva rockbandet Lazuli) i låten ”Alison”. I den sistnämnda förekommer också ett litet läckert solo på musettdragspel på slutet.

En av låtarna (”Sail away”) är också en sån där typiskt släpande Pink Floyd-inspirerad (nu var vi där igen!) låt som på slutet nästan övergår i en smörig svensktoppslåt till kompet av Ingvar Nordströms saxofon (nej, nu överdrev jag kanske något). Nej, men ibland gränsar dessa låtar till det smöriga och för mig drar det ner betyget lite och man tappar lite av intresset.

Till slut måste jag kommentera texterna på låtarna. Det är uppenbart att dessa har varit synnerligen viktiga för Yogi, kanske viktigare än det musikaliska innehållet. Yogi skriver i bakgrundsinformationen att ”A song can only be as good as the message behind it”. Kanske håller inte vi Artrockare helt med om detta men det går nog att förstå vad han menar ändå. Det handlar som så många gånger förr om relationer och hur svårt det är att förstå varandra, till och med ens allra närmaste. Och ibland går det så långt att man inte står ut längre utan man måste ta avsked. Det här beskrivs oerhört starkt i min tredje favoritlåt på plattan med den självförklarande titeln ”Say goodbye”. En enkel men mycket, mycket stark låt där text och musik känns mycket äkta och engagerande. På slutet läggs även på några mycket snygga ackompanjemang av violinisten Anne de Wolf. En riktigt tung och sorgsen låt, på många sätt.

Det är nästan tur att plattan avslutas med en mer hoppfull ”normal” kärlekssång i låten ”A better place for me”.  På gränsen igen till det smöriga men här känns gitarrackorden och orgelkompet så skönt att det förlåter allt. En fin avslutning alltså.

Som sagt, inte alldeles lätt att sätta ett Artrock-betyg för denna platta eftersom det som helhet inte är en typisk platta inom denna genre. Så därför nöjer jag mig att ge betyget 7 av 10 men jag vill samtidigt säga att kanonlåten ”Sacrifice” egentligen motiverar hela skivköpet. Alltså, ännu en stark release av en RPWL-medlem (fast som helhet tyckte jag nog bäst om Chris Postls senaste Parzival’s Eye-platta) och nu ser vi med spänning fram emot nästa RPWL release.

7/10

Karl - Göran  Karlsson