5 Elegy
6 Forcing
7 Frozen
8 The Tide
9 Make Me Believe
10 Elegy Epilogue

Mitt i mörka och kalla november så kom här plötsligt och oväntat årets härligaste och varmaste lyssnarupplevelse! Norska bandet Nordagust släpper sin debutplatta på skivbolaget Karisma som ju hyser bland annat bandet Airbag (som gjorde en helt fantastisk spelning vid årets Slottsskogen Goes Progressive festival i Göteborg). Den här debuten var bland det häftigaste jag varit med om.

För att förklara vad jag menar så är det oundvikligt att nämna det svenska bandet Änglagård som utan tvivel måste vara en av de största inspirationskällorna för Nordagust. Just när punkvågen och diskovågen nått sitt maximum efter 80-talet släppte Änglagård två makalöst bra plattor (”Hybris” och ”Epilog”). Mycket djärvt (symfonirocken var ju rent av bespottad under 80-talet) återanvände de en del element från 70-talets symfonirock men de blandade även den med tydliga inslag av svensk folkmusik och improviserad jazz. Det mest framträdande med Änglagård var dock att de dammade av det gamla samplingsinstrumentet Mellotronen som var en av
grundpelarna i soundet från t ex band som Genesis och Yes men det användes också av en stor mängd andra rockband under 70-talet. Med hjälp av detta instrument skapade Änglagård stämningar som tillsammans med folkmusikinslaget gav dem ett helt unikt och nyskapande sound. Bandet blev efterhand mycket uppmärksammat internationellt (rena kulten) men dock inte i Sverige. Och efter bara två plattor splittrades bandet. Flera goda försök att axla deras mantel gjordes (bland annat av svenska banden Anekdoten och Paatos som fortfarande är verksamma) men ändå var det inget band som riktigt lyckades skapa den magi som kännetecknade Änglagårds musik. Men nu undrar jag om inte det är dags!?

Nordagust (som betyder ungefär en byig Nordanvind på svenska) har funnits ett bra tag (faktiskt ända sen 1999) och de har släppt ett antal demos. Om jag förstått saken rätt så släpptes faktiskt en demo-version av ”In the mist of morning” redan 2007. Men efter att ha skrivit kontrakt med Karisma Records lanserar man nu plattan i en ny version. Medlemmarna i Nordagust är Daniel ”Solur” Solheim (leadsinger + diverse instrument), Ketil Armand ”Bergur” Berg (trummor och percussion), Knud ”Strandur” Strand (bas), Jostein Aksel Skjönberg (huvuddelen av keyboards-mellotron), Sissel Os
(keyboards och sång) samt Guro Elvik Strand (gitarr och keyboards). På deras bandsida (www.nordagust.com) kan man se bandet tillsammans ute i den norska naturen. Fotot ser ut som om det var taget från en annan tid, snarare från 1800-talet. Alla är klädda i gammaldags lantliga kläder. Männen ser ut mer eller mindre som kolare med svarta hattar i Dan Andersson stil. Man får verkligen samma intryck som av Änglagård som ju också framträdde lite som Gröna Vågare som slagit sig ner ute i landsbygden fjärran från storstaden. Att bandet delvis spelar folkmusik synes helt naturligt med denna image. Mer överraskande är dock inslaget av hårdrock som då och då skymtar fram. Men man imponeras också av alla dessa instrument som hanteras. Det rör sig om saker som Kantele, Dulcimer, Mandolin, olika typer av flöjter, dragspel, mungiga och diverse klockspel. Det finns även spel på såg, grindar, tunnor, yxor och hammare! Men framförallt har man blandat in en mängd olika naturljud i produktionen. Vet inte hur många typiska fåglar som är med och ackompanjerar på de olika låtarna. Till exempel har man vävt in tjäderspel i den första låten på ett alldeles fenomenalt sätt. Vattenfall och en massa andra naturljud finns också med. I en av låtarna finns dessutom med det helt osannolika ljudet av någon som klafsar fram i gyttjan i ett kärr eller en mosse!

Men framförallt domineras bandets ljud av Mellotronen. Det var längesen jag hörde en så Mellotron-mättad platta. Frågan är faktiskt om det någonsin gjorts en skiva med så mycket mattor av Mellotronstråkar och Mellotronkörer!? Till detta finns otroligt fint ackompanjerat gitarrspel (t ex missa inte det otroligt inspirerande gitarrsolot tillsammans med mungiga i slutet på låten ”Expectations”) och ett distinkt taktfast trumsound. Sen måste jag också framhålla sången av (förmodar jag) Daniel Solheim. Ingen skönsång direkt men perfekt för den stämning som målas upp. Om sången var
Änglagårds möjliga lilla svaghet så kan man säga att detta definitivt inte gäller för Nordagust.

Enligt min mening finns det inte ett enda svagt spår på plattan! Jag satte i mig verket med liv och lust från första till sista tonen. Det enda negativa jag kan säga är att det hastigt strömmande vattenfallet som ackompanjerar låten ”In the woods” möjligen var lite väl stressande till en annars så lugn låt. Men för övrigt var det här en lyssnarupplevelse som slår det mesta jag varit med om. Svårt att riktigt tydligt karakterisera vad det är som är så fantastiskt bra med musiken. Men troligen är det väl samma sak som fått kompositörer som Wilhelm Petterson-Berger, Lars-Erik Larsson, Jean Sibelius och Edvard Grieg att bli så stora i den nordiska kompositörtraditionen. På
något sätt har man fångat det nordiska vemodet som få andra. Samma sak gäller den nordiska folkmusiken som innehåller många av dessa tidvis dystra stämningar. Änglagård och Nordagust har spunnit vidare på denna tradition och lyckats skapa något nytt med en bas i modern rock som känns otroligt speciellt och skandinaviskt. Det är uppenbart att Mellotronen med alla dess möjligheter att skapa harmonier från strängar och körer har varit perfekt som plattform för detta musikskapande.

Om jag nu skall plocka ut några favoriter från plattan (vilket inte är så lätt) så är det den dramatiska ”Elegy” som jag tycker är ett riktigt melodiskt mästerverk. Fantastiskt samspel mellan Mellotroner, rytminstrument och sång. Likaledes måste man nämna låtarna ”Mysterious ways”, ”Frozen” och ”Make me believe” med liknade typ av stämningar. Missa inte det otroligt sköna vrålspelet med Mellotron på slutet av ”Mysterious ways”! Mäktigt. Låten ”Make me believe” är också dramatisk på ett sätt som man inte är riktigt är van vid. Partiet med kvinnlig stämsång i mitten som följs av ett mycket melodiöst gitarrsolo är bara så otroligt skönt! Sen måste jag också nämna låten ”Forcing” som är ett exempel på en låt där folkmusikinslaget dominerar. Vet inte riktigt vad det är men jag börjar tänka på den musik som ibland spelades av svenska Kebnekajse eller varför inte av Merit Hemmingson på hammondorgel (faktiskt inte så långt ifrån Mellotronen, trots allt). Fantastiskt vackert och medryckande. I det här fallet inte alls vemodigt och sorgligt. Den här låten kanske rent av kan bli en klassiker (den förtjänar det)! Till sist måste jag också nämna den helt otroliga avslutningslåten ”Elegy epilogue”. Detta stycke rörde mig närmast till tårar (efter att ha lyssnat några gånger). Fantastisk vacker men också sorgsen musik. Här visar Mellotronen den närmast magiska förmågan den har att trolla fram stämningar. Till detta läggs några fågelljud (tranor?) och ett ensamt piano. Helt fantastiskt läckert! Omöjligt att inte bli berörd. Bland det vackraste jag någonsin hört.

Kan det här vara årets bästa skiva? I min musikvärld är det i alla fall snudd på det. Det här var en lyssnarupplevelse utanför det normala. Det är klart det blir toppbetyg. Postumt är det naturligtvis även ett toppbetyg till Änglagård som visade att det går att göra musik på detta fantastiska sätt.

Betyg: 10 av 10

Karl – Göran Karlsson