6. Doliny Strumieni
7. Karida Beach
8. Blue Trance
9. Muśnięcie Kalimby
10. Pamięci Czas
11. Coda Trance

SBB är en klassisk polsk trio som kan skryta med en karriär som sträcker sig över fem decennier. Det har alltid rört sig om progrock med jazziga partier och texter oftast sjungna på polska. Det sistnämnda är faktiskt ett mindre problem än man kan tänka sig med anledning av den improvisationsbaserade musiken. Ibland får jag en känsla av att musiken över huvud taget inte är komponerad utan helt enkelt framlekt under ett rep. Om du jämför SBB:s livematerial med deras studioverk så hör du att gruppen är oerhört lyhörd, med förmågor som ibland gränsar till tankeläsning. Du hör också att gruppen har en förmåga att vrida och vända på låtarnas arrangemang, ibland till den grad att du knappt känner igen låten. Detta gör dem till en intressant konsertupplevelse.

Blue Trance är däremot en grav besvikelse. Med undantag för King Crimson-lånet Szczęście Jak Na Dłoni och den spröda, ljuva Pamięci Czas är det enbart gitarristen Anthimos Apostolis instrumentala, fusionkryddade bidrag som överlever en djupare granskning. Boven i dramat är bandets grundare tillika sångare, basist och keyboardist Jozef Skrzek. Instrumentalisten Skrzek är briljant, men hans vokala prestationer ligger i paritet med en lungsjuk träskpaddas. På dvd:n Four Decades från 2008 har han en, om inte stark, så åtminstone funktionell röst. Här utgör den ett sänke. Lägg till att sångerna inte har några minnesvärda melodier så har du en skiva som är svår att godkänna.

Tänk om någon kunde övertala SBB till att göra tolkningar av gamla Camel- eller ELP-klassiker istället för att framhärda med eget bristfälligt material. Som musiker är de nämligen fantastiska.

Betyg: 4/10