13. Punishment Kiss
14. Trigger Inside
15. Innocent
16. Die Laughing
17. Isolation
18. Teethgrinder

Från norra Irland kommer ett av vår tids mest egensinniga rockband och för att fira sin tjugonde födelsedag så har Therapy valt att släppa sitt första officiella livealbum vilket spänner över hela bandets karriär. Hela kalaset är inspelat i mars tidigare i år då bandet spelade inför utsålt hus tre kvällar i rad på The Water Rats Theatre i London och stämningen är det inget fel på. Tack vare att dom, på både gott och ont, har valt att efterarbeta inspelningen så lite som möjligt så är ju livekänslan total men tyvärr blir intrycket i sista ändan ändå att detta mer är en officiell bootleg än en riktig utgåva. Därför tror jag att detta är mer en angelägenhet för oss som redan fallit för bandets ibland intrikata musik än för en som är oinsatt i bandet och dess musik.

Men säga vad man vill om ljudkvalitén, spelfel och den grovhuggna produktionen för från inledande mästerverket ”Screamager” till avslutningen med magnifika ”Teethgrinder” så är det inte långt ifrån kalaslåtar hela tiden. ”Die Like a Motherfucker”, “Diane”, “Nowhere” och “Die Laughing” är ju även dom odödliga klassiker men även den oinvigde kan förmodligen få svårt att sitta still till spår som ”Sister”, “Knives”, ”Evil Elvis” och ”Crooked Timber”. Som översikt av bandets karriär är kanske inte denna giv helgjuten då jag saknar några låtar från skivor som ”Semi-Detached” och ”High Anxiety” så därför skulle jag hellre rekommendera bandets stora genombrott ”Troublegum” för den som vill upptäcka Therapy för det albumet har nämligen allt som kännetecknar bandet och dess härliga rock med inslag av punk och pop.

Som livedokument funkar dock “We're Here To The End” alldeles utmärkt om man som jag hellre lyssnar på en oredigerad konsert än en som putsats till i studion efteråt så all livekänsla försvunnit. Dock skulle jag nog även här vilja rekommendera en annan utgåva och det är livevideon ”Scopophobia” från 2003 som förutom att det även är visuellt även låter bättre. “We're Here To The End” är dock ett trevligt tillskott i Therapy-samlingen.

Betyg 6/10