5. Mörkets Skoger
6. Hvor Tåken Ligger Så Trist Og Grå
7. Neo-Satanic Supremacy
8. At the Gates of Hell
9. Smertens Rike
10. The Age of Satan

För att vara ett band vars debut handlade om troll som slaktade kristna så känns norrmännen i Troll idag rätt så seriösa. Det beror säkert på att bandet, efter en brokig karriär med start i början på nittiotalet, nu efter ett nästan tio års långt uppehåll vuxit till sig och tar både sin omgivning och sin religiösa ståndpunkt på större allvar. Comebacken ”Neo-Satanic Supremacy” är nämligen ett mer genomarbetat album än tillexempel sin mer industriella föregångare ”Universal” (2001) och man märker var frontmannen, gitarristen och vokalisten Nagash har sina rötter. Att Troll alltid pysslat med symfonisk black metal är ingen hemlighet men frågan är om inte bandet nu löper hela linan ut i jämförelse med sina tidigare album. Vi pratar inte om något revolutionerande här utan om den keyboardbaserade och orkestrala black metal som framförallt Nagash tidigare band Dimmu Borgir och Covenant (senare The Kovenant) praktiserade i slutet på nittiotalet. I många fall låter det faktiskt som exakt samma keyboardsamplingar som återfinns på Dimmu Borgirs ”Spiritual Black Dimensions” (1999) så jämförelsen med det bandet ligger nära till hands.

“Neo-Satanic Supremacy” är en fyrtio minuter lång resa av högkvalitativ men rätt så intetsägande symfonisk black metal. Det är absolut inte dåligt då musiken framförs på ett ytterst kompetent sätt där blastbeats, småcatchy riff och isande melodier blandas med ett och annat thrash-riff. Problemet är väl att det redan finns gott om album i denna genre som håller en så pass hög klass att ytterligare ett album mer känns som en utfyllnad. Dock är “Neo-Satanic Supremacy” ett tillräckligt starkt album så att ett fan av genren utan problem kan plocka upp skivan och finna njutning i det kalla och olycksbådande mörker bandet skapar.