6.The Shroud
7.Firewood
8.Lifetime
9.Quicksilver
10.A Walk On A Broken Road
11.Foreversong

Här har vi en dos melodisk metal från Finland. Alla i bandet är så pass unga att de växt upp med Stratovarius som sina största förebilder. De är nu inne på sitt tionde år tillsammans och har skrapat ihop fullängdare nummer tre.

Jag har inte hört de tidigare plattorna och kan inte jämföra på det viset, så jag får behandla denna skiva som en slags debut. Första intrycket jag får är att det här är killar som verkar gilla det de gör. Jag har dock lite svårt för att avgöra om de är ett seriöst satsande band eller om de bara har det som hobby. Låtarna känns ofta mer som idéer än färdiga låtar när man lyssnar på dem. De kopierar sina influenser väl men har inte tillräcklig talang att bära upp den på ett exceptionellt sätt, då tänker jag som så, att sångaren kanske är bättre än medelmåttig, eller att någon av bandets musiker är en virtuos utan dess like. Dessvärre finns det varken eller här.

Lyssnar man snabbt och på en kort snutt kan man bli lurad för att det ändå låter ganska bra, men det håller sällan hela vägen ut. Den taffliga produktionen slipar också bort en stor del av lyssnarnöjet. ”Firewood” börjar lovande men misslyckas i sin helhet. ”Lifetime” är ett annat exempel på en låt som kunde ha blivit riktigt bra. ”Enter a life” är ytterligare ett exempel. I flera andra spår återkommer temat - ”bra idéer men det håller inte hela låtarna”.

Om jag skulle ge lite konstruktiv kritik så kan jag säga att Excalion tyvärr inte har den kemi som behövs för att komma någonstans i nuläget. De behöver en som förstår sig på att skriva bra låtar fullt ut och/eller arrangera dem lite bättre samt en bättre producent. Sångaren bör även lära sig sjunga mindre ansträngt. Fixar de till detta till nästa skiva så kan det hända lite saker, för de är inte helt talanglösa, inte alls.

4 /10