6. At the Point of Ignition
7. Her Silent Language
8. Arkhangelsk
9. I Am the Void
10. Surface the Infinite
11. Iridium

Med tjugo år på nacken är det imponerade hur göteborgarna i Dark Tranquillity fortfarande går längst fram i ledet i den genre de är medkonstruktörer till. De hade i mina ögon en svacka med framförallt ”Haven” (2000) och “Damage Done” (2002) men tog gruvlig revansch med den förkrossande och medryckande ”Character” (2005) och den omvälvande ”Fiction” (2007). När de nu ger sig i kast med sitt nionde album är det främst till de två senaste verken man drar parallellerna när det skall jämföras trots att bandet aldrig avvikit från sitt egentliga sound. Nya ”We Are the Void” är inte lika brutal som ”Character” men väl så varierad och ”gotisk” som ”Fiction”. Det är nämligen de mer melankoliska gothinfluerade elementen som jag tycker bandet utnyttjar bättre och bättre och när de nu även lyfter fram black metal-brutaliteten mer än någonsin så blir kontrasterna och variationen än mer påtaglig. Just det benhårda intrikata riffandet i kontrast med det melankoliska och ödsliga keyboardspelet är oerhört effektfullt. Addera sen Mikael Stannes insats där han rör sig ledigt och bekvämt mellan sitt growlande, svartmetallväsande och rena sång vilket ger ytterligare en kontrast.

“We Are the Void” är ett av bandets mest varierade album så här långt och inleds med den nästan black metal-aktiga “Shadow in Our Blood”. Det fortsätter dock sen i en mer catchy, lite rakare, stil med bland annat ”Dream Oblivion” och “The Fatalist” som de mest utstående spåren. Det är dock på den andra halvan på albumet som de riktigt spännande spåren finns. Här finns bland annat den smått apokalyptiska och våldsamma “Arkhangelsk” som banar väg för det thrashiga titelspåret och hela rasket avslutas med ”Iridium” som är ett dödsmetallmonster i en episk och svartmetallisk gothskrud.

Dark Tranquillity bevisar alltså än en gång att de vill vara med och utveckla Göteborgssoundet som de var med att sätta på den musikaliska kartan en gång för länge sedan. ”We Are the Void” må inte vara en ny ”The Gallery” eller lika brutalt bra som ”Character” och de riktigt starka refrängerna har uteblivet denna gång. Men ”We Are the Void” är ett stycke högklassig extremmetall i dess vackraste form där bandet bevisar att det går att blanda in både det ena och det andra för att få det att låta grymt bra.