10.Free as a man
11.Out of the past
12.Egoless

Milad Tangshir: Guitars, backing vocals
Ashkan Hadavand: Lead vocals
Mamy Baei: Bass

Att leva och bo i Iran har ju sedan långa tider tillbaka visat sig vara både svårt och ibland dessutom mycket farligt, både för den egna hälsans skull, men även för familj, släkt och vänner. Att dessutom försöka verka som låtskrivare och musiker verkar ännu svårare, och om det som i detta recensionsobjekts fall handlar om lite tyngre musik, så verkar det närmast omöjligt.

Det Iranska bandet “Ahoora” bildades sent 2001 i Teheran, och spelade till en början bara covers med / av sina stora förebilder: Iced Earth, Iron Maiden och Black Sabbath. Man släppte en första demo “The call of beneath” 2004 och man gjorde sin officiella scendebut 2005, och då var man den första metalakt i Irans historia som framförde sin musik live med vokala inslag.  2006 släpptes den självbetitlade debutplattan “Ahoora”. Utgivningen av plattan förbjöds dock av det Iranska ministeriet, men släpptes ändå och väckte ett visst uppseende utomlands och bandet inbjöds till flertalet festivaler och gig som man dock inte kunde genomföra på grund av de mycket stränga utresereglerna ifrån Iran.

Ahooras andra platta “All in blood with you” släpptes sent 2007 och var ett stort steg framåt i bandets utveckling mot ett mer eget sound. Även denna platta väckte uppmärksamhet utomlands, och tyvärr missade bandet även denna gång flera möjligheter att spela utomlands av tidigare nämnda skäl.

Platta nummer tre “Awkward diary” skrevs och spelades mestadels in redan 2008, men fick under vissa perioder ligga i träda på grund av de pågående oroligheterna i landet samt problem inom bandet.

Av pressreleasen att döma hade jag förväntat mig en ganska tung och brutal platta, med tanke på alla de hänvisningar till diverse metalmagazine som lovordat föregångarna. Blev ganska överraskad av bandets sound som jag inte tycker på långa vägar lever upp till det som pressreleasen utlovar. Ahooras musik bygger mestadels på en blandning av psykedeliska programmerade synthmattor, och ganska så enformiga / entoniga sångarrangemang. I det medföljande promobladet sägs ingenting om någon inblandad keyboardist, så vem som har spelat / programmerat merparten av de musikaliska tongångarna vet jag alltså inte.

Plattan är inspelad i bandets egen hemmastudio och uppvisar tyvärr många brister när det gäller produktionen, med en sångmix där det emellanåt nästan är omöjligt att urskilja mer än enstaka vokala fraser. Ljudbild och balans mellan instrumenten är i övrigt ganska så ok, men den tyngd som jag hade hoppats på lyser med sin frånvaro. Enda undantagen är låtarna: “Unattended” och “Egoless” där bandet kommer igång bättre och man kan ana sig till hur bandet egentlig skulle ha kunnat låta. Gitarrspelet på plattan är närmast obefintligt trots bandets egen gitarrist samt två gästgitarrister, så det är inte konstigt att den förväntade tyngden uteblir. Synd att dessa låtar / partier inte är fler för helheten hade definitivt vunnit på detta. Många av de låtideér som presenteras på plattan är inte så tokiga, men slutprodukten känns alldeles för tam och fabrikstillverkad / programmerad för att riktigt tas på allvar. Mer tyngd och brutalitet hade hjälpt upp låtmaterialet till en acceptabel nivå, medan det nu är knappt bara lyssningsbart med enstaka positiva ljudupplevelser.

Kanske var mina förhoppningar på denna platta alltför stora med tanke på förutsättningarna bandet har haft i sitt skapande, men även utan förväntningar så är detta programmerade gytter av synthmattor och andra semipsykedeliska inslag för kvalitativt undermåligt för att gå hem hos mig.

2 / 10