8. I'll Be Home Tonight
9. Too Late
10. Lonely
11. As Long As I Live
12. Angel Tonight
13. Fool for You Anyway

Då så var den då här. Foreigners första nya album på femton år och trots att det numera enbart är gitarristen Mick Jones som är kvar av originalsättningen så känns det ändå som tiden stått stilla lite granna. Förutom den mer uppfräschad ljudbilden så går det att dra klara paralleller till bandets klassiska album på sjuttio- och åttiotalet på nya given ”Can't Slow Down”. Egentligen har jag ingen djupare relation till bandet och började lyssna på bandets skivor först efter deras briljanta spelning på Sweden Rock i somras. Men faktum är att jag får känslan av att ”Can't Slow Down” innehåller det mesta som Foreigner stått för i musikalisk väg genom åren trots att mina kunskaper är något begränsade.

Det märks att medelåldern i bandet sänkts en hel del för bandet känns hungrigt och alert men då de lite mer rockigare numren är färre än de mer stillsamma så blir det inte så roligt som det kunde ha blivit. Här finns sköna och svängiga rocklåtar som det medryckande titelspåret, ”Living in a Dream”, ”Ready” och ”Give Me a Sign” (med snygg blåssektion) men när bandet lägger på en rejäl klick smör eller svänger in på popspåret så drar jag öronen åt mig. Inte för att det dåligt utan för att det är lite väl smörigt och tillrättalagt för min smak. Bäst blir det dock först i den allra sista låten, ”Fool for You Anyway”, som med sitt sköna och souliga sjuttiotalssound sticker ut ur mängden.

Foreigner överraskar helt klart och mitt intryck från i somras står fast att denna upplaga av bandet är både driftig och välljudande. Vem trodde tillexempel att lysande Kelly Hansen (ex-Hurricane) skulle kunna ersätta mästervokalisten Lou Gramm? Men Hansen har skaffat sig nödvändig rutin genom åren för att fixat detta och levererar en fantastisk insats här.
Trots för många sliskiga AOR- och popballader så är ”Can't Slow Down” ett välljudande album som jag tror kommer att falla både gamla som nya fans i smaken.