E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

Gästbok

ArtRock MySpace

 
 

 

 

David Bowie - A Reality Tour (Sony Music)

 

Disk 1
1 Rebel Rebel
2 New Killer Star
3 Reality
4 Fame
5 Cactus
6 Sister Midnight
7 Afraid
8 All The Young Dudes
9 Be My Wife
10 The Loneliest Guy
11 The Man Who Sold The World
12 Fantastic Voyage
13 Hallo Spaceboy
14 Sunday
15 Under Pressure
16 Life On Mars?
17 Battle For Britain (The Letter)

Disk 2
1 Ashes To Ashes
2 The Motel
3 Loving The Alien
4 Never Get Old
5 Changes
6 I’m Afraid Of Americans
7 Heroes
8 Bring Me The Disco King
9 Slip Away
10 Heathen (The Rays)
11 Five Years
12 Hang On To Yourself
13 Ziggy Stardust
14 Fall Dog Bombs The Moon
15 Breaking Glass

 

David Bowie är ett namn som nämns brottsligt sällan i art/prog/symfrock-kretsar. Kan det vara så att lättlyssnade hits som "Ziggy Stardust", "Young Americans" och "Let's Dance" skymmer bilden för alla proggiga "Width of a Cricle", "Alladin Sane" eller "Station to Station" som den före detta mr. Jones åstadkommit? Ja, snackar vi 1995 års monumentala "Outside", då är vi inne på de STORA progkonceptalbumens sälla domäner.  

Hela tavlan målas på "A Reality Tour", ett 2003-dokument som länge funnits på DVD, och nu är tillgängligt på CD, till Bowie-älskarnas fromma. Över två skivor presenterar den levande legenden en selektion av sina mest älskade låtar, gör otippade nedslag i historien och ger oss musik från sina vid tiden två färskaste album "Heathen" och "Reality". Således delar idel topplåtar som "Rebel Rebel", "Life on Mars?" och "Ashes to Ashes" utrymme med "Be My Wife", "Under Pressure" och "Changes" samt förträffliga nymodigheter som "New Killer Star", "Never Get Old" och "Bring Me The Disco King". Härvidlag skapas också många riktigt spännande övergångar, eller vad sägs om kontrasten mellan den mjukt sirliga "Fantastic Voyage" och technovidundret "Hallo Spaceboy"?

Ska jag nämna favoritstunder tänker jag omedelbart på den djupt emotionella tagningen av "Heroes" och den överrumplande, råa "Sister Midnight". Vidare närmar jag mig tårarna till sentimentala "Slip Away" (variationskungens senaste superverk), och så blir jag helt tagen av de suggestiva kvaliteterna hos "The Motel". I detta musikdrama från nämnda, lite undanskuffade "Outside" förunnas vi verkligen David Bowies exempellösa förmåga att måla med text, musik och inte minst röst.

Ja, sedan avslutas konserten med en treklöver från "Ziggy"-plattan - fullständigt oemotståndligt när "Hang On To Yourself" påminner om den glamrock som en gång förde Bowie till toppen!

Lägg härtill en livekänsla så autentisk att man ibland stör sig på publikens tjoanden i lugna stunder, men desto oftare ÄR DÄR. Pluspoäng även till kompbandet, där särskilt gitarristen Earl Slick, basistsångerskan Gail Ann Dorsey och pianisten Mike Garson utmärker sig. Ja, se där hur kapellmästaren blandar mellan vitt skilda erors musikanter med fullt kurage! Egentligen är det väl bara en sak jag ställer mig tvivlande till, nämligen Bowies insisterande att ständigt framföra den i mitt tycke poänglösa "I'm Afraid of Americans". 

Den tidigare evigt unge David Bowie - mannen som tycktes överleva vad som helst - har inte mått så bra under senare år. Under pågående "Reality"-turné kände Bowie bröstsmärtor och togs en kväll in akut för kärlkramp. Efter detta har det inte blivit några fler studioalbum och endast sparsamt med livefrämträdanden. Det vore tråkigt om läget inte förbättras, men blir "A Reality Tour" universalgeniets sista opus, går han ner med regnbågsflaggan i topp. Det finns nog ingen annan som kan sammansmälta sin karriärs enorma kontraster med så här stor självklarhet.

www.myspace.com/davidbowie

http://davidbowie.com

 

9/10

Daniel Reichberg

 

 

 

 

  

  

 
  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna