6. Into the Fire
7. The Pace and the Flow
8. My Kind of Woman
9. Nona
10. Shine on Me Now
11. Four-leaf Clover

Björn Lodin har en given plats på topplistan över svenska hårdrocksångare. Hans skötebarn sedan slutet av 1980-talet är Baltimoore med vilka han gett ut elva album. I slutet av 2008 medverkade han i det potenta Balls vilket tyvärr upplöstes efter fina debutskivan ”Chameleon”. Men Lodin är en luttrad rockräv som inte gråter över spilld mjölk utan kommer istället tillbaka med Hard.

Jag vet inte om det är det härliga Rainbow-drivet i stänkare som titellåten och ”My Kinda Woman” som får våren att kännas närmare. Det skulle lika gärna kunna vara funkkänslan i ”Shine on me now” eller Tesla-flirtandet i ”The Pace and the Flow”. Eller är det möjligen de grillosande ”Black Clouds” och ”Into the Fire” som värmer mest? I vilket fall som helst har Hard skapat ett album som banar väg för nostalgiska minnen. Det ungerska kompbandet är nämligen mycket kapabelt och spelar klassisk bluesbaserad hårdrock med en ingående kännedom: riffen är köttiga, melodierna känslosamma och balansen mellan drag och sväng utmärkt. Lägg till läckra gitarrsolon här och mysiga hammond-bakgrunder där och alla komponenterna är på plats. Björn Lodins röst är skönt raspig och har inte tappat ett uns av sitt forna sting. Vare sig han sjunger ballader eller snabbare, tyngre låtar så gör han det med pondus.

”Time Is Waiting For No One” är på sätt och vis en hyllning till Lodins tidigare gärningar. Alltså inget epokgörande, men likväl en mycket välkommen samling låtar som visar att kvalitetsmusik alltjämt kan bryggas på klassiska ingredienser. Gillade du Hughes Turner Project så diggar du Hard.