5. Empathy
6. To the Metal
7. All You Need to Know (Feat. Michael Kiske)
8. Time to Live
9. Shine Forever
10. Chasing Shadows

Säga vad man vill om Gamma Ray men de håller i alla fall fast vid sina ideal och fortsätter att ge oss power metal av yppersta världsklass. Inte nog med att bandets ledare och starke man Kai Hansen var med och drog igång genren med Helloween i mitten på åttiotalet. Han har även sedan i början på nittiotalet med sitt Gamma Ray satt, och för vart nytt album höjt, ribban för hur power metal skall spelas och låta. Bandets storhetstid startade enligt mig med ”Land of the Free” (1995) som även introducerade Kai som sångare i bandet efter Ralf Scheepers avhopp. Sedan följde en sanslös trio album i form av ”Somewhere Out in Space” (1997), “Power Plant” (1999) och ”No World Order” (2001) som i mitt tycke bör räknas till genrens grundpelare ihop med Helloweens klassiska ”Keeper of the Seven Keys” dubbel. Därför kändes det lite beklämmande att de på efterföljande ”Majestic” (2005) och ”Land of the Free II” (2007) i mina öron mer gick mer på rutin och tappade lite av de där odödliga allsångsrefrängerna som bandet satt som sitt varumärke. På nya given ”To the Metal” kommer inte bandet upp i den standarden jag eftersöker men levererar trots att ett solitt album som än en gång säkrar bandets plats på tronen inom den genre de härskar i. Här finner vi gott om blixtrande dubbeltrampinfernon, magiska gitarrsolon, melodier klistriga nog att hänga med ett bra tag framöver och flertalet episka refränger att glatt sjunga med i på kommande konserter. Men här finns tyvärr inga odödliga hits som utkristalliserar sig trots flera varv i stereon. Däremot fortsätter bandet att vilt låna från andra band utanför power metalens svär. På senare tid har både Black Sabbath och Iron Maiden haft anledning att känna sig hyllade men nu tar Gamma Ray det ett steg längre och fullständigt ogenerat plagierar Judas Priests ”Metal Gods” på skivans titelspår. Likheterna är för många och för stora för att det skall bli kul. Men som tur är finns här roligare liknelser som tillexempel ”Mothers Angel” som skulle ha funkat utmärkt på ett mer sentida Saxon-album om refrängen varit lite starkare och keyboarden bortplockad. Sen har vi “All You Need to Know” vars aggressiva Children of Bodom-partier tillför bandet ett lite tuffare sound. Refrängen här är dock klassisk Gamma Ray innehållandes ingen mindre än supervokalisten Michael Kiske! Det må vara en liten och kort stund han gästar på skivan i och med denna låt men det ger mersmak! Kiske låter ruggigt bra, som vanligt, och skulle fungera alldeles ypperligt som bandets sångare i framtiden om ni frågar mig.

”To the Metal ” är som sagt ett album där bandet än en gång går på rutin men jag gillar att de tagit sig tid att dra ner lite på tempot denna gång. De senaste albumen har varit rena fartvidundren som varit svåra att smälta och hitta andningspauser på. På ”To the Metal” finns naturligtvis dessa element kvar, som de skall göra, men nu hittar vi även sköna mellantemporökare som skapar både sväng och välbehövlig variation.

För oss Gamma Ray-fans är detta nya album som lilla julafton och ger mig än en gång anledning till att påstå att det endast finns ett band idag som är värt epitetet power metal. Jag skulle dock rekommendera något, eller flera av de album jag pratade om tidigare om du är nyfiken på hur bandet låter.