6. Homeland
7. Wonder of Love
8. What Kind of Man
9. Movin' On
10. Fireball Roberts
11. Carry You Back Home

Fram till att John Hiatt fann sin musikaliska identitet med 1987 års “Bring the Family” hade han fuskat med allt möjligt från new wave-pop i stil med Elvis Costello till uppsluppen Huey Lewis-rock´n´roll. Men när framgångarna uteblev slog han ner bopålarna i ett bluesigt landskap med countryrock-rötter. Fokus låg nu på hans ärrade, lidelsefulla sång och ett skönt americana-sväng. Där finner vi honom än idag 20 album in i karriären, med kortlivade stjärnkonstellationen Little Village (1991-1992) inräknad.

Till ”The Open Road” har Hiatt hyrt in Nashville-gitarristen Doug Lancio och resultatet är att bluesen har fått vika undan lite för ett mer countryfärgat komp. Men Hiatts musik förlorar inte något av sitt traditionella gung för det, däremot är det betydligt mer tillbakalutat. Den här gången är det dock de memoarliknande sångerna som står i centrum. Rösten är fängslande och levande. Varenda fras Hiatt sjunger kommer från djupet och förefaller vara självupplevd, och det lediga musicerandet tjänstgör som ett slags ram till de målande berättelserna.

Däremot tycker jag att ramen är alltför blekaktig. ”The Tiki Bar Is Open” (2001) och ”Beneath This Gruff Exterior” (2003) besitter allt ovanstående fast med ett mer glödande komp och en större variationsbredd. Det är väl egentligen bara det inledande titelspåret med sina ekande gitarrackord, den långsamma bluesbiten ”Like a Freight Train” och själfulla balladen ”Carry You Back Home” som motsvarar förväntningarna. Emedan sången är lika gripande som alltid tar musiken knappt ut svängarna alls utan står allt som oftast och puttrar i den bluesiga countryfåran. Vi får visserligen bugga till ”Haulin'”, men det vill vi inte, och överhuvudtaget känns det som att kompositören John Hiatt har varit något för bekväm den här gången.