5. Chilled
6. La Raza
7. Black Feet
8. Little Monkey
9. Blues
10. Bandit Country

Då var den då äntligen här! Jag har väntat på Armored Saints efterlängtade nya platta ”La Raza” i evigheter känns det som. Senaste livstecknet från bandet på skivmarknaden var för nio år sedan med en samling innehållande diverse rariteter så suget efter nytt material har varit stort länge nu. Bandets ljusskygghet är i och för sig inget att hänga upp sig på. John Bush (en av mina absoluta favoritsångare) har ju både hoppat av och gått med i Anthrax, blivit pappa samt sjungit i en Burger King-reklam och Joey Vera (bas) har även han fått barn utöver sina åtaganden med bandet Fates Warning. Det är dessa två låtskrivandet oftast kretsar runt i Armored Saint så att det har dragit ut på tiden är inte så konstigt. Men nu är den i alla fall här och den där superkicken jag omedvetet längtat efter uteblev tyvärr. Bandet fortsätter dock att regera i gränsländerna mellan de olika åttiotalsgenrerna och är fortfarande lika svåra att sätta en etikett på som tidigare. Dom startade nämligen samtidigt som den första thrashvågen och buntades ihop med de banden men fick senare stämpeln heavy metal men var rockigare än sina hårda kollegor. Till slut fick de nöja sig med att hamna under samma fana som banden i genren US power metal men inte ens det är en tillräckligt bra beskrivning på bandet tycker jag. Deras sound och musik är smått unikt och väldigt svårdefinierat om ni frågar mig men att de har sina rötter i det tidiga åttiotalets amerikanska metalscen råder det inga tvivel om. Dock hämtar de inspiration från sjuttiotalsakter som Thin Lizzy, Aerosmith och Led Zeppelin så dom är både mer jordnära och naturligtvis svängigare än sina jämngamla kamrater från Los Angeles.

Deras sjuttiotalsinfluenser får mer spelrum på ”La Raza” än vad vi sett tidigare på bandets plattor vilket jag tycker bara är till deras fördel. Naturligtvis levererar grabbarna självklara Armored Saint-smockor i form av tillexempel ”Loose Cannon” och ”Head On” men överlag känns materialet bluesigare och mer lössläppt än tidigare vilket förmodligen kan tillskrivas influenserna från sjuttiotalet. Här finns även lite gladlynt punk att finna i upptemporökaren ”Little Monkey” vilket jag tycker passar bandet utmärkt. Annars är det dåligt med spår som sticker ut. Både ”Left Hook from Right Field” och ”Chilled” som så väl titelspåret är alla starka låtar men det där sista rycket för att man skall spricka upp i stort soligt leende uteblir.

Det jämna men något otillfredsställande låtmaterialet håller trots allt en hög klass och det luftigare soundet samt det friare musicerandet har gjort så att John Bushs omfångsrika och myndiga stämma har fått fritt spelrum. Frågan är om inte detta är en av hans absolut bästa insatser på mycket länge? Hur som helst så skulle jag vilja klassa ”La Raza” som en lite hårdare ”feel good”-platta som definitivt för bandet framåt i karriären. Frågan är bara när nästa album kan tänkas titta fram? Armored Saint är numera mer eller mindre ett sidoprojekt som ligger de inblandade varmt om hjärtat men som snällt får maka på sig för andra, större, åtaganden. Låt det dock inte gå nio år till nästa ”comeback”-platta tack.