10.Revelations

Christian Börjesson: Lead vocals
Johnny Johansson: Guitars
Gunnar Hård af Segerstad: Guitars, lead guitars
Fredrik Ljung: Bass
Emanuel Johansson: Drums

Det senaste året har jag haft förmånen att få bevittna inte mindre är tre gig med det utmärkta Göteborgsbandet Disdain. Vid två utav dessa tillfällen har man delat scen med grymma bandet Manimal, vilket har gjort dessa båda tillfällen till mycket lyckade musikaliska höjdpunkter.

Bandet spelade in och gav 2007 ut en democd ”Leave this world” som var av hög klass och kvalitet där titelspåret från den nu kommande debutplattan ingick. Med på denna demo ingick även den utmärkta låten ”You and I”, instrumentala låten ”Left hand path” samt videor till de båda första av dessa spår. Utmärkande för denna produktion var framförallt dessa låtars höga musikaliska kvalitet samt en produktion som var av grym klass för att vara på en demo.

Nu släpps alltså debutplattan på hyffsat stora bolaget Scarlet records, och givetvis är det den grymma låten”Leave this world” som har fått namnge albumet. Nämnda låt har ända sedan jag hörde den första gången suttit som fastklistrad i mitt minne, med sin medryckande ”catchy-like-hell-refräng”. Den tunga och massiva ljudbilden bryts av med en löjligt medryckande refräng, som är närmast omöjlig att få ur systemet efteråt. Det som är mest signifikativt för Disdain tycker jag framförallt är deras förmåga att kombinera tunga och intrikata riff, med refränger som är både melodiösa och medryckande. Musikaliskt skulle jag vilja kalla deras musik för melodiös prog / power / thrash-metal, där man har tagit till sig det bästa från nämnda genrer och skapat något eget och tämligen unikt.

Låtar som ”Leave this world”, ”You and I” och ”Memories” bygger mestadels på melodi och känsla, medan andra låtar som ”Scarred” och framförallt ”Nine lives spent” bygger mer på tyngd och tempo. Låten ”Scarred” har liksom tidigare nämnda ”Leave this world” en mycket medryckande refräng och ett arrangemang som får mig att tänka på bandet Kamelot. Rent generellt kan jag konstatera att, låtmaterialet på denna debutplatta håller en hög och jämn kvalitet, med några extra intressanta spår.

Med på plattan medverkar några gästsolister där Daniel Heiman (Lost Horizon mfl) står för leadsången på låten ”Leaping Cat”,  där dessutom grymme Freak Kitchen-gitarristen Mattias ”IA” Eklundh bidrar med ett av sina patenterat ”galna” gitarrsolon. Elias Holmlid har spelat de på plattan ganska så framträdande keyboardpartierna och dessa partier ger musiken en skön musikalisk atmosfär.

Under de tre gig jag bevistat live, har jag fått höra de flesta av de inspelade spåren och jag tycker att man har fått till en ganska så ok tyngd och massivitet på plattan, även om låtarna faktiskt lyfter ytterligare ett snäpp live. Man har en ypperlig frontman i Christian Börjesson som har en härlig attityd och utstrålning, och som har lyckats förmedla detta även i det platta digitala formatet.

Plattan är inspelad i Studiomega av Daniel Heiman och är producerad av Disdain själva, och har tyvärr inte den grymma produktion / ljudbild som democd:n hade, vilket drar ner slutbetyget. Framförallt tycker jag att Gunnar Hård af Segerstads sologitarrer har ett lite ”muddigt” och klent ljud och dessutom ligger alldeles för långt back i slutmixningen vilket gör att det annars utmärkta gitarrspelet inte kommer fram ordentligt. Samma sak gäller ”IA” Eklundhs solo som om man inte visste om det, aldrig hade kunnat ana sig till att det var han som medverkade.

Om man bortser från den något märkliga produktionen / ljudbilden, är Disdain - Leave this world en utmärkt debutplatta som hade kunnat vara ännu bättre än vad slutprodukten blev, för så bra och jämna är de musikaliska insatserna och låtmaterialet.

7 / 10