6. Fruit of love
7. We will go
8. I will belong to you
9. The way
10. The gate
11. Focus

På Focus hyllar sångaren Christian Liljegren och hans Audiovision den klassiska hårdrocken. Flera av numren klättrar i Deep Purples familjeträd, men ett band med meriter från grupper som Narnia, Divinefire, Veni Domine och Saviour Machine låter självfallet aldrig som Rainbow. Snarare som tidiga Europe korsade med Yngwie Malmsteens gärningar från skarven mellan 80- och 90-talet.

De inledande spåren slår an med snabbt marscherande komp och fina Hammond-bakgrunder. Liljegren använder rösten på ett bra sätt och överhuvudtaget är musicerandet väldigt troget den era den vill uppmärksamma. Nostalgifaktorn är hög, ljudbilden trovärdig och det känns faktiskt som ett album som kunde ha kommit för 25 år sedan. Följaktligen är överraskningarna lätta att räkna. I Fruit of love presenterar Liljegren däremot själfulla hedersbetygelser till Glenn Hughes medan gitarristen Torbjörn Weinesjö skall vara stolt över sin Blackmore-ekande insats i I will belong to you. Balladen The gate bär spår av tidiga Rainbow innan Uriah Heep-influenser tar över i vad som är Liljegrens finaste stund på skivan. Att Audiovision tolkar Stryper är väl ingen överraskning i sig, men The way är en välgjord cover och det är lite av en kulturgärning att presentera denna pärla för dagens hårdrockspublik. Versionen är inte lika stormande som originalet men däremot smälter den in fint i helheten.

De musikaliska idéer Focus bygger på är tidlösa och jag har inga som helst problem med att godta Audiovision som förvaltare av dem. Däremot känns de som lite väl fogliga. Jag vill höra musik som ibland hoppar upp och biter mig. Audiovision stryker hela tiden medhårs och att balladerna är bäst på skivan understryker detta.