4. Buried Alive
5. Invisible
6. Casket Case
7. Down The Drain
8. Alone
9. The Last Song

Då var det återigen dags för Poisonblack att föra vidare det finska vemodets fana som det nu insomnade Sentenced så briljant förvaltade innan de gick i graven för några år sedan. Sentenced dåvarande frontman Ville Laihiala albumdebuterade med sitt Poisonblack innan begravningsceremonin inleddes för Sentenced men då bara som gitarrist. Sen när väl de sista konserterna var avklarade och kistan var jordfäst så tog Laihiala även över så väl sången som låtskrivandet i Poisonblack från Juha-Pekka Leppäluoto och Sentenced-fansen behövde inte sörja så länge till. Det spår som Poisonblack slagit sig in på med debuten har de sedan spunnit vidare på och har nu kommit fram till album nummer fyra. I grund och botten är Poisonblack en naturlig fortsättning på Sentenced där stora riff och melankoli blandas med toksnygga melodiarrangemang i en mörk olycksbådande ljudbild. Till detta får vi Laihialas mörka men varma stämma som återger lyrik fylld med hat, kärlek, död, liv, alkohol och ironisk humor. Precis som det var i Sentenced.

”Of Rust And Bones” känns dock svagare än sina syskon i backkatalogen då det mesta nu känns igen sedan tidigare och återanvändandet är lite för tydligt. Dock skall det sägas att hantverket är bra och den bluesiga ådra som nu inkommit är till godo för musiken. Plus är det också att de nu vågar ta ut svängarna lite och låter en del spår segla upp mot åttaminutersstrecket. Detta gör att bandets mörkerromantik får mer spelrum att både breda ut sig och gripa tag om lyssnaren.

I det stora hela är ”Of Rust And Bones” ett välljudande stycke melankolisk metal med gotiska förtecken som både svänger och skänker melodier till livet. Dock har man hört det förut och då bättre så för fansen är detta ytterligare en platta att troget inhandla men själv kör jag nog hellre Sentenced ”The Cold White Light” (2002) ett extra var hemma i stereon.