6. Reuzenmacht
7. Alvermans Wraak
8. Karel van Egmond, Hertog van Gelre
9. Levenslot
10. Deemstering
11. Beest Bij Nacht

Folkmetallen breder ut sig allt mer över Europa och nu har turen kommit till nederländska Heidevolk att presenteras för den stora massan med sitt tredje album ”Uit Oude Grond”. Som ni märker anammar bandet, som så många andra i genren, att sjunga på sitt modersmål och så vitt jag förstår betyder skivtiteln ungefär ”Från gammal jord”. ”Uit Oude Grond” är en konceptuell historia om legenderna och sagorna om Gelderland vilket numera är en provins nära den tyska gränsen i bandets hemland. Mer än så kan jag inte återge av berättelsen då mina kunskaper i flamländska är begränsade.

Den svårtydda berättelsen ljudsätts i episka stycken med tunga gitarrer vars riff emellanåt ger en marschliknande framtoning vilket tillsammans med det inhemska språket blir rätt så effektfullt. Sången delas upp på två herrar vid namn Joris Boghtdrincker och Mark Splintervuyscht som bjuder på allt från lättare growl till ren sång och emellanåt lite tenoraktiga passager. Just sättet de sjunger på tillför även det till den småstela men ändå lite charmiga framtoningen. Till allt detta får vi naturligtvis de sedvanliga folkmelodierna och en violin för att förstärka känslan av den så kallade Pagan metallen.

Som helhet kan Heidevolk kännas lite småcharmiga som sagt men faller på det som de flesta folkmetallbanden gör idag och det är avsaknaden av en tillräckligt stor egen identitet. Vissa gånger låter detta nämligen allt för mycket som tyskarna i Falkenbach för att det skall låta skönt lånat istället för tråkigt stulet. Har man sen svårt att skriva catchy låtar som sätter sig, vilket är ett måste i genren, så står man sig rätt så slätt. Här finns i och för sig en del intressanta låtar som tillexempel ”Vlammenzee” och ”Dondergod” men det är inte tillräckligt för att kunna hota de största i genren. Kort och gott är detta en småcharmig folkmetallplatta som hade kunnat bli mycket mer med ett starkare låtsnickeri.

Betyg: 5/10