9. I'm Gonna’ Sit Right Down and Write Myself a Letter
10. Black and Blue Bottom
11. Guitar Duet Stomp
12. Laura
13. Keeping Myself For You
14. Some of These Days

Postumt utgivna album brukar sällan locka till några större succéer. Oftast är det gammal skåpmat man letat fram för att kunna krama ur de sista slantarna ur den bortgånge artistens musikaliska arv. Med detta i åtanke så var det med skepticism jag närmade mig albumet ”Last Call” med den legendariske gitarristen Jeff Healey men det visade sig att mina farhågor saknade grund att stå på. Kanadicken, som så tragiskt togs ifrån oss i förtid för ett par år sedan, har nämligen lämnat efter sig ett oerhört jordnära och varmt jazzalbum som till och med får en hårdhudad kille som mig att mjukna. Trots att det är inom rocken och bluesen som Jeff gjort sig ett namn så har hans kärlekslåga till jazzen alltid brunnit starkt och på ”Last Call” visar han prov på att han även behärskar mer än bara gitarrens strängar. Till sin hjälp har han här Drew Jurecka på fiol samt Ross Wooldridge på piano och klarinett men sen, om jag fattat det rätt, så sköter Jeff resten själv. Att han var en oerhört duktig trumpetspelare är nytt för mig tillexempel.

Jeff och hans kamrater bjuder upp till en swingig jazzdans under fjorton spår som alla verkar ha sina rötter i 20- och 30-talets Amerika. När tempot går ner och de mer stillsamma jazztonerna för skivan framåt så blir det lite segt för min del men i ungefär vartannat spår är det mer fart och då är det svårt att hålla sig från att ryckas med. Allra bäst tycker jag det låter i ”Hong Kong Blues” där vi även får ta del av plattans främsta gitarrmanövrar av herr Healey i mitt tycke. Men något dåligt musicerande är svårt att hitta på detta album och vi får inte glömma Jeffs varma, och hela tiden närvarande, röst som passar in finfint i de avslappande och tillbakalutade musikstyckena.

Jag är ingen jazzkännare och även om jag med stort intresse gärna skulle vilja lära mig mer så är det ändå en för mig outforskade genre. Så om detta är ett album som står sig väl bland sina jazzkollegor har jag inte en aning om. Men jag kan mycket väl tänka mig att ni som uppskattar tillexempel Fats Waller eller Louis Armstrong utan problem kan uppskatta även ”Last Call”.
Dock tror jag att ni som mer än gärna spisar Jeffs rock och bluesplattor inte kommer hitta speciellt mycket matnyttigt här mer än hans fantastiska spel på den akustiska gitarren.

Jeff Healey var, och kommer att fortsätta vara, en av vår tids största rock- och bluesgitarrister. Han har tidigare närmat sig jazzen i diverse utgåvor men det är först nu, efter sin bortgång, som han kommer få det stora erkännandet inom genren skulle jag tro. Det finns tydligen ännu mer material i pipelinen som skall släppas, bland annat en DVD, och för min del får det gärna komma mera jazz från denna fantastiska gitarrist så länge kvalitén inte sjunker.