4. Point of Singularity
5. The Nightwatcher
6. Roadkill (...Or Be Killed)
7. Under the Scavenger Sun
8. The Illusion
9. Clash of the Two Tribes

Efter ett intro som skulle få Rock’N’Rolf tårögd så vävs vi in i en snygg och rask Iron Maiden-slinga innan vi under resterande delen av plattan bjuds på en totalorgie i New Wave of British Heavy Metal. Bandet som bjuder på detta smörgårdsbord av brittisk metal heter Steelwing och bildades så sent som 2009. Det tog sedan inte lång tid innan dom vann Rock the Nation Award där priset var ett skivkontrakt med NoiseArt Records. Dessa svenska grabbar smidde sedan medan stålet fortfarande var varmt och har nu levererat debutverket ”Lord of the Wasteland” som endast kan beskrivas som en enda stor kärleksförklaring till åttiotalets heavy metal. Med ett högt, men varierat, tempo, stilsäkra melodier, medryckande riff, allsångsrefränger och en personlig sånginsats av Riley gör att man hela tiden sitter och nickar åt storheter som nyss nämnda Iron Maiden men även Saxon, Angel Witch och Raven. Kort och gott rena drömmen för en ”true metal”-skalle helt enkelt.

Personligen har jag lite svårt för hela den här true metal-vågen som sköljer över vårat land just nu med band som tillexempel Enforcer i spetsen. Men Steelwing har något speciellt som gör att jag trots allt faller för dom. Jag har bara lite svårt att sätta tummen på vad. Förmodligen har det att göra med att trots att de ogenerat återvinner åttiotalet så har dom en ljudbild för tvåtusentalet. Detta gör att de låter oerhört mycket bättre än många av sina unga kollegor vilket är ett stort plus i min bok. Ytterligare på plussidan är att de levererar sina låtar med den glöd och inlevelse som krävs för att det skall bli roligt även för lyssnaren och inte bara för dom som lirar.

Det märkt dock att grabbarna är aningen gröna för trots ett inspirerat och underhållande album så saknas det där lilla extra för att jag skall falla pladask. Dock får ”Lord of the Wasteland” mig att inse att jag faktiskt en gång i tiden var ett rätt så hängivet NWOBHM-fan men inte behöver jag damma av mina gamla vinyler för det inte. Nej det räcker gott med låtar som ”Headhunter”, ”The Nightwatcher” och ”Roadkill (...Or Be Killed)” för att jag skall få mitt behov tillfredställt.