4 Elysian Night
5 Deadlight
6 Dead World Assembly
7 A Phantom Dissonance
8 The Quiet Storm
9 The Death of Hours

Säfflebaserade Draconian kommer här med sitt fjärde album. De spelar i en genre som betecknas som Gothic Doom Metal och för alltså tankarna till ödesmättad tung Metal med diverse dödsgrowls och annat skrämmande. Normalt sett inte vad som brukar falla undertecknad helt i smaken men jag har ändå noterat att ett favoritband som Opeth faktiskt också tassar i dessa marker då och då. Ser också med stigande nyfikenhet att verket faktiskt är inspelat under Jens Bogrens ledning i samma studios (Fascination Street Studios) som används av Opeth, Katatonia och Paradise Lost. Men märks det då? Jo, verkligen! Jag häpnar tidvis över hur snyggt det är producerat och hur välbekant en del av musiken låter.

Till min överraskning spelar Draconian väldigt fin melodisk rockmusik, trots det myckna growlandet i nästan varje låt och trots det tunga stuket på musiken. Antingen är det själva huvudtemat i låtarna som attraherar eller bakgrundskompet och de olika solopartierna med gitarr och/eller keyboards. Jag måste också säga att mycket beror på sångerskan Lisa Johansson som tillför väldigt mycket harmoni och skönhet i musiken som ett häftigt komplement till allt det hårda. En annan viktig komponent är det flitiga användandet av klassiska mellotron-stråkar i bakgrunden som ibland ger låtarna en närmast magisk känsla. Utan tvivel förstärker dessa mellotron-toner den ödesmättade stämningen i Doom Metal-musiken på ett närmast sensationellt sätt. Undrar om mellotron-makarna på 60-talet kunde föreställa sig en sådan utveckling för detta näst intill kultförklarade instrument?

Ett väldigt bra exempel på allt det jag nämnt kommer redan i första låten – ”The Drowning Age” – som är en av de starkaste på hela plattan. Efter en kuslig inledning och en kakafonisk uppstart med vrålande gitarrer och dubbeltramp i kubik övergår låten i en långsam men mycket taktfast del som verkligen är medryckande. Och redan här backar mellotronstråkarna upp musiken och skapar tillsammans med Anders Jacobssons growlande och härligt tunga gitarrer en synnerligen tät stämning. Omöjligt att inte ryckas med av. Ett härligt gung! Ungefär i mitten av låten ändrar musiken totalt karaktär och blir mer sorgsen och lugnare. Lite recitation av Anders och Lisa sjunger otroligt fint till ackompanjemang av gitarr, trummor och mellotroner. Låten avslutas sen lite hårdare med det inledande temat som återkommer. En mycket fin låt!

Det för mig då direkt in på plattans absolut bästa spår – ”Elysean Night”. Även den är lång (nästan 8 minuter) och indelad i ett antal partier. Det här är ett riktigt mästerverk. Efter en rätt så intetsägande inledning kommer ett oerhört melodiskt avsnitt där Lisa sjunger otroligt fint och där Anders bryter av med rejäla growl-partier (lyssna samtidigt på den enkla fina mellotron-slingan i bakgrunden). Svårt att beskriva men det här griper tag i en ordentligt och får en att undra vad man faktiskt har haft emot den här typen av musik förut. När det görs så här snyggt så smälter jag fullständigt. Som om inte detta vore nog så kommer på mitten ett mer eller mindre genialt avbrott där allt lugnar ner sig och en fantastisk kombination av gitarr och mellotron tonar in tillsammans med en stilla recitation. Det här partiet ger mig verkligen gåshud! Det gäller även när Lisa kommer in igen med sin stämningsfulla sång lite senare. På slutet återkommer sedan huvudtemat samt ett mycket fint och avspänt gitarrsolo. Är det årets Prog-Metal-låt eller?

Jag har givit två topp-exempel på låtar på plattan men här finns nästan inte en enda låt som sänker sig betänkligt i jämförelse. Jag njöt i princip av alla låtarna och måste gratulera till en toppen-platta! Rekommenderas varmt till fans av bl a Opeth. Skall jag nämna ytterligare en sak som utmärker plattan så är det det mäktiga gitarrsoundet som finns med på i princip varenda låt. Tunga toner med en otroligt efterklang eller eko. Lyssna exempelvis på början av låten ”The Death of Hours” så förstår ni vad jag menar bättre. Denna låt är förresten också en av höjdarna på plattan. Här är återigen Lisas sång alldeles lysande. Och på slutet återigen en sån där oemotståndligt parti med smäktande mellotronkomp.

Men är det här verkligen Prog eller Artrock, frågar sig säkert någon? Tveklöst ja, är min åsikt! Främst beroende på det faktum att så fort man använder det klassiska mellotronsoundet så brukar man beteckna musiken som Prog. Gör man det dessutom så här fruktansvärt snyggt så kan man inte annat än applådera som Prog/Artrockfan.

Betyg: 9/10