9. Still Lucid After All These Beers
10. Which is Why (2010 mix)
11. Knotwork
12. They Dance Till Tomorrow
13. Lost For Words
14. Flying in the Face of Logic (Part 2)

I fem år har Skyclads producent och sångare Kevin Ridley jobbat med detta, sitt första, soloalbum och är man ett fan av folkrock dränkt i keltiska tongångar så är detta en riktig juvel. Akustiska gitarrer trängs med fioler, flöjtar och säckpipa – bland annat – vilket skänker skivan ett genuint nordbrittiskt skimmer. Men hans medlemskap i folkmetalpionjärerna Skyclad går icke obemärkt förbi och den elektrifierade gitarren finns med även den på ett hörn. Ta ”They Dance Till Tomorrow” tillexempel där tungt riffande gitarrer duellerar med folkliga fioler i en härlig symbios.
Skivan inleds dock med ett kort intro, som fått bära samma namn som skivan, där vi får höra huvudpersonen sjungandes och pockandes på en akustisk gitarr. Musiken tar dock bättre fart direkt med ”Eat the Sun” som är en ganska så rak folkrocklåt med en enkel refräng och en bra melodi. Här anar man att skivan skall kunna bli en härlig folkrockplatta i ett högt tempo. Men med efterföljande ”Angel at Harlow Green” så tonar han ner tempot och bjuder istället på en mer en tillbakalutad akustisk mellantempolåt som vilar på en bördig folkrockmylla. Samma beskrivning kan tillämpas på efterföljande ”De Profundis (Back Home Again)”. Här höjer han sig dock ett snäpp när det kommer till refrängmelodin som är en sak man lätt går och visslar på efteråt utan att tänka på det. Här får vi även en av albumets trevligaste och personligaste texter vilket i och för sig är något som går igen skivan igenom. Herr Ridley är nämligen en mästare på att kunna måla tydlig lyrik med ett enkelt engelsk språk vilket endast är en fördel på detta verk.

För att återgå till musiken så bryts nu den härliga folkrocken av ett jobbigt och smått enerverande mellanspel med ”The Linton Flyer” som mest kan likas vid ett medeltida tivoli. Som tur är så står skivans, och kanske årets, bästa låt på lut bakom hörnet. ”Good Intentions (A Young Man’s Tale)” bjuder nämligen på oerhört snygga melodier och ett skönt gungande sväng. Men som om inte det vore nog så får vi albumets klart starkaste sångarrangemang i refrängen och det är nästan så jag blir hypnotiserad när jag hör det.
Den värme jag får i kroppen efter att ha hört denna låt gör att spåret direkt efter, ”Point of Departure”, inte har en chans. Nog för att denna powerballad-aktiga låt har en stark refräng men de åttiotalsaktiga syntharna som inleder och sen kan höras genom hela låten är avskyvärda. Både akustiska och elektriska gitarrer gör sitt bästa för att skyla missödet men det går inte.
Men man skall icke misströsta! Både tempot och musiken tar nya starka tag i och med ”(We All Get) Where We Want to Go”. Här får elgitarren en mer framträdande roll men det är den medryckande refrängen som sätter tonen i denna enkla och raka låt. Plockar man sen bort elgitarren så får man efterföljande ”Still Lucid After All These Beers” för här är det istället de akustiska gitarrerna som driver upp tempot. Lägg där till den enkla och svängiga refrängen vars lika enkla lyrik gör att man drar på smilbanden lite extra.

Sen kan jag tycka att skivan börjar tappa en aning. ”Which is Why” är i och för sig en kraftfullt folkmusikdriven mellantempolåt men utan den starka refrängen eller melodien som hade behövts. Sen följer ”Knotwork” som är en småmysig liten låt med Ridley ensam med sin akustiska gitarr men låten förvandlas ganska snart till en parantes i sammanhanget. Som tur är kommer tidigare nämnda ”They Dance Till Tomorrow” med tunga gitarrer in här efter och ger oss välbehövlig energi igen. Dock kan tyvärr inte avslutande ”Lost For Words” följa upp detta utan är istället en småtrevlig akutisk folkrocklåt i ett behagligt tempo som mer söver än piggar upp. Vi vaggas sen in med det avslutande korta outrot som följer introt både till titel och musik och skivans knyts samman.

Jag kanske låter aningen euforisk i mina beskrivningar ibland och skivan är inte utan fläckar även den men jag blir helt enkelt på ett sjujäkla gott humör när jag lyssnar på Kevin Ridley och hans vänner. Att ”Flying in the Face of Logic” inte är för alla kan man lätt konstatera. Man bör nog vara oerhörd svag för de keltiska tongångarna och man får inte vara kräsen över att den rock som spelas är av den lite enklare och mindre utmanande sorten.
Albumets styrka ligger enligt mig i Ridleys förmåga att snickra ihop snygga melodier och refränger som passar ypperligt ihop med folkmusikens tongångar. Att han själv sen har en stark och klar men något dämpad röst gör inte saken sämre. Han tillhör inte de största sångarna i världen men han har en personlig och behaglig röst som man inte tröttnar på.

Jag vill sätta ett högre betyg på detta album men hindras av det faktum att det finns några svagare och inte så intressanta spår även om skivans musik hänger ihop fint genom hela albumet. Men jag kan konstatera att det är en av årets klart bästa folkrockalbum och en skiva som jag utan tvekan kommer att spela om jag vill bli på bättre humör en dålig dag. Att man på samma gång får känslan av att sitta på en liten pub på den brittiska landsbygden och avnjuta några väl tappade Guinness samtidigt som Kevin Ridley spelar och triggar upp stämningen är ju inte fy skam det heller.

Betyg: 7.5/10