7 If It's To Be (It's Up To Me)
8 Just Say Goodbye
9 Summer Nights In Cabo
10 Tear Down the Barricades
11 Different Drum
12 Mercury's Down

Toby är född och uppvuxen i en musikalisk familj och har haft musiken som ledsagare i hela sitt liv. Han började med att sjunga i kyrkan och skolan. Toby blev senare känd genom att ha bildat Pride Of Lions tillsammans med Jim Peterik från Survivor. De släppte ett par hyfsade plattor i mitten 2000-talet. Som vanligt finns det en intressant historia hur de två kom att träffas. Jim Peterik har en talangfull brorsdotter/systerdotter (niece) som gick på olika auditions och på en av dem så träffades hon och Toby. När senare Jim letade efter sångare kom hon ihåg Toby och föste ihop de två och resten är historia som man säger….

Men det varade inte så länge som sagt. Toby är nu aktuell med sin första soloskiva som går i samma stil som Pride Of Lions. Det är AOR som gäller. För er som inte hört Toby förut kan jag berätta att han har en mycket kraftfull röst med ett stort register. Detta vill han förstås gärna att vi ska ta del av och i ärlighetens namn får vi kanske lite mer än vad vi frågar efter. I mitt tycke går Toby in lite väl hårt på den vokala fronten på den nya skivan. Efter några låtar, som alla är bra i och för sig, måste man vila huvudet efter all stämbandsgymnastik man precis tagit del av.

De två inledande låtarna känns som blivande AOR-klassiker. Därefter sjunker kvaliteten något men aldrig lägre än till godkänt. Om Toby får göra en skiva till önskar jag att han ibland sänker ner en tonart då han ligger aningens för högt för hans eget bästa. Lite mer variation på låtarna skulle inte skada heller. Förutom de två första låtarna så låter resten som standardnummer stöpta enligt AOR-mall 1A. En klart godkänd debut dock!

Favoritspår: ”This is the moment” (önskar det fanns en edit-version) och ”Strong enough”

6,5 /10